REKLAMA TP
, Aparaty kompaktowe Olympus Testy

Olympus SP-800 UZ – test

Te artykuły także cię zainteresują:

Popularne produkty:

308 odpowiedzi na “Olympus SP-800 UZ – test”

  1. Szymon Marcjanek pisze:

    @Aleksandra

    Witam Panią

    Czy przez duży kompakt rozumie Pani aparat o gabarytach zbliżonych do lustrzanki, czy też aparat wyposażony w obiektyw o dużym zoomie?

    Pozdrawiam

  2. Aleksandra pisze:

    Witam!. mam do dyspozycji 1000-1500zł i zastanawiam się intensywnie nad aparatem w stylu olympusa sp-800uz chodzi mi o taki duzy kompakt/bo lustrzanka za ta cene wydaje mi sie iz odpada:). Z tego co przegladam spodobaly mi sie panasonici sony i ten olympus. lecz calkowicie nie wiem co w tej polce cenowej bedzie najlepsze i najskuteczniejsze do zdjec roznego rodzaju,formatu i kadru dlatego ze zdjecia bywaja proste jak i skomplikowane tj. w ruchu z mojej strony. Tak wiec prosze o serdeczna pomoc i zasugerowanie co bedzie najlepsza opcja czy moze ten sp-800 bedzie wystarczajacy?:)

  3. Szymon Marcjanek pisze:

    @Maja

    Witam Panią.

    Biorąc pod uwagę postawione kryteria, to z wymienionych modeli przychylałbym się osobiście w stronę Nikona P100. Przypuszczalnie jednak jeszcze lepszym wyborem może okazać się Fujifilm HS10, którego cena jest raptem o około 100 zł wyższa, ale w zamian za to otrzymuje Pani czulszą matrycę nowej generacji (BSI) i bardziej 'lustrzanko-podobną” ergonomię obsługi – to duży plus jeżeli nie zależy Pani na kieszonkowych gabarytach aparatu.

    Proponuję wybrać się do salonu i zobaczyć osobiście obie konstrukcje – to powinno w dużej mierze pomóc Pani w podjęciu ostatecznej decyzji.

    Pozdrawiam serdecznie

  4. Maja pisze:

    Witam Panie Szymonie, mam pewien dylemat. Jestem amatorką i od pewnego czasu mam zamiar zakupić jakiś porządny kompakt. Zastanawiam się nad Olympusem SP-800UZ, Fuji S2500HD a Nikonem Coolpix P100. Fotografuję głownie w ruchu w słabo oświetlonych pomieszczeniach. Prosiłabym o doradzenie w sprawie wyboru odpowiedniego aparatu.
    Pozdrawiam 🙂

  5. Maja pisze:

    Witam Panie Szymonie. Mam wielki dylemat co do wyboru aparatu, a że nie znam żadnej osobó, która zna się na fotografice, postanowiła zadać te pytanie tu. Jestem amatorką i szukam jakiegoś przyzwoitego kompaktu w cenie do 1000 zł. Nie musi być to kieszonkowiec, chciałabym aby miał duży zoom. Zastanawiam się nad Olympusem SP-800 UZ, Fuji S2500HD i może jeszcze Nikonem Coolpix P100. W razie czego, mógłby Pan jeszcze doradzić jakieś inne, ale z tych wymienionych przeze mne, jaki byłby najlepszy? Dodam jeszcze, że głownie robię zdjęcia w ruchu w nie zawsze dobrze oświetlonych pomieszczeniach.
    Pozdrawiam.

  6. Szymon Marcjanek pisze:

    @Kamil

    Witam Panie Kamilu

    Takiej operacji dokonać można w wielu edytorach grafiki – osobiście polecam spróbować GIMPa, który na wielu płaszczyznach spokojnie rywalizować może z komercyjnymi programami. Wersję instalacyjną znajdzie Pan tutaj:
    http://www….downloads/

    Poradniki, jak zmierzyć się z obróbką włosów, znajdzie Pan najszybciej za pośrednictwem serwisu YouTube, np tutaj:
    http://www….zyeY14HObs

    i nieco więcej linków:
    http://www….&aq=f

    Pozdrawiam

  7. Kamil pisze:

    Witam Panie Szymonie ponownie, tym razem mam do Pana pytanko czy aby nie zna Pan programu do obróbki włosów, konkretnie programu w którym można zmieniać jego kolor itd. bo dziewczyna nieustannie nęka mnie o taki i obiecałem że spróbuję się dowiedzieć:)

  8. Szymon Marcjanek pisze:

    @Kamil

    Nie ma problemu, polecam się na przyszłość 😉

    Pozdrawiam

  9. Kamil pisze:

    Dziękuję Panu za ogromna pomoc i zaangażowanie z Pana strony.
    Pozdrawiam:)

  10. Szymon Marcjanek pisze:

    @Kamil

    Tak, myślę że SP-800UZ w takiej roli bez trudu się sprawdzi.

    Pozdrawiam serdecznie

  11. Kamil pisze:

    Rozumiem, rozjaśnił mi Pan bardzo klarownie sytuacje i wybór możliwości jakie w tej chwili posiadam. A czy do zwykłym zdjęć kolekcjonerskich od czasu do czasu typu urodziny uwiecznienie bliskich coś w tym stylu (pytam tu w kwestii dla rodziny) będzie odpowiedni, pomijając ewolucje do których jak Pan powiedział FZ-100 będzie najlepszym?:)

  12. Szymon Marcjanek pisze:

    @Kamil

    Panie Kamilu, biorąc pod uwagę Pana oczekiwania, wybór SP-800UZ prawdopodobnie nie jest dobrym pomysłem. Sytuacje które Pan wymienił są z załozenia dużym wyzwaniem (zdjęcie musi być robione w zastanym świetle, na bardzo krótkich czasach naświetlania, najlepiej w trybie seryjnym) i ten akurat aparat radzi sobie z nimi tak sobie – nie bez powodu przy punkcie zdjęcia seryjne widnieje ocena 2.5 na 5.

    Z trzech aparatów, które Pan wymienił, nie mam wątpliwości iż FZ100 najlepiej jest predysponowany do roli narzędzia, którego Pan szuka. Przemawia za nim przede wszystkim odmienna konstrukcja matrycy, która jest w stanie w razie potrzeby zarejestrować do 11 zdjęć w ciągu sekundy (SP-800UZ w tym czasie zrobi niecałe jedno – mam tu na myśli fotografowanie w pełnej rozdzielczości, bez redukcji jakości i rozmiaru zdjęcia), co w wypadku kadrów nazwijmy to „sportowych”, jest bardzo istotnym czynnikiem.

    Pozdrawiam

  13. Kamil pisze:

    Witam!
    Mam zamiar od dłuższego czasu kupić właśnie Olympusa, którego Pan opisuje w testach i recenzja bardzo przybliża mnie do jego zakupu bo spełni na pewno moje oczekiwania, gdyż do tej pory jestem w posiadaniu jedynie Olympusa Fe-290. Przede wszystkim zainteresował mnie ogromny obiektyw, który na pewno jest w stanie zrobić piękne zdjęcie. Lecz pytaniem moim głównym będzie drobne porównanie o ile tak owe można stwarzać między Olympusem SP-800uz vs Panasonic FZ45/100. Czy jest między nimi kolosalna różnica. Aparatu głównie używam to ujęcia zdjęc w ruchu tj. sceny kopnięć z karate (tj. między przyjaciółmi ze środowiska) lub też jakichś akrobacji na motorze w wykonaniu znajomych lub obcych osób (tj. stunt). Zależy mi aby nie martwić się jak do tej pory czy rozmaże czy też wyjdzie zdjęcie:). Wiem że należy do takich fotek używać lustrzanek, lecz ja zapatrzony jestem w te wielko obiektywowe kompakty. Tak więc proszę o pomoc z Pana strony w opinii dla mnie:)

  14. Szymon Marcjanek pisze:

    @tanaseku

    Cieszę się, jeśli moje uwagi do czegoś Ci się przydały 🙂 Życzę powodzenia w poszukiwaniach i serdecznie pozdrawiam.

  15. tanaseku pisze:

    Witam,

    No lustrzanka była by fajna, ale niestety trochę to kosztuje.
    Wielkie dzięki za wszystkie odpowiedzi na zadane pytania i udzielone porady. Przemyślę jeszcze, czy kupować inny aparat czy pozostać przy obecnym. Potestuje, posprawdzam jeszcze trochę, pobawie się opcjami i podejmę decyzje.

    Naprawdę wielkie dzięki za fachowe porady i pomoc.

    Pozdrawiam serdecznie

  16. max pisze:

    Odpowiedź na pytanie dotyczące sposobu wykonywania zdjęć rozmytych, które zadała Mysza 28 stycznia 2011. Aparat SP-800UZ posiada wbudowaną funkcję manualnego ustawienia ostrości na wybranym obiekcie w kadrze. Można ją bardzo prosto uruchomić przez wejście do Menu -> Ustawienia -> zakładka nr1 TRYB AF -> ustawić opcję OBSZAR. Po dokonaniu tej zmiany i po wyjściu z menu wskaźnik celownika zmieni się na kwadratowy, a każdy z boków celownika będzie miał „przyklejoną strzałeczkę”. Za pomocą dżojstika można swobodnie acz z zadanym krokiem przesuwać celownik po całym kadrze i aparat zawsze będzie łapać ostrość na tym konkretnym punkcie, na który wskazuje celownik. Oto kilka fotek wykonanych w prawdzie w skali makro, ale doskonale ilustrujących działanie w/w opcji:
    1) http://img8…0859g.jpg/
    2) http://img1…20858.jpg/
    3) http://img9…20857.jpg/
    4) http://img5…20860.jpg/
    Najważniejsze są fotki nr 1 i 2. Pomimo tego, że obiektyw zawsze jest wcelowany w jeden punkt, to ostra jest tylko ta lokomotywa, na którą skierowałem celownik.
    Podobnie działa to w przypadku zdjęć osób wykonywanych np. na tle krajobrazu, ale trzeba pamiętać o tym, że tzw. głębia ostrości jest kontrolowana przez automatykę więc przy szerszych planach i dalej stojącym obiekcie od obiektywu, aparat zdoła skupić się na wybranym obiekcie, ale głębia ostrości nie będzie możliwa do ustawienia tylko na nim. Aparat tak dobierze kombinację ostrości, otwarcia przesłony i ISO, że mimo woli wszystko wyjdzie ostre lub mniej ostre na zdjęciu. Taki już urok małpek 🙂

  17. Szymon Marcjanek pisze:

    @tanaseku

    Witaj

    Różnica pomiędzy Lumixami FZ100 i FZ45 jest wbrew pozorom bardzo duża. Konkretnie:
    – FZ100 zbudowany został na bazie matrycy MOS (nie CCD, jak w wypadku FZ45), a co za tym idzie, oferuje lepsze osiągi przy słabym świetle plus zapewnia dostęp do bardziej wydajnego trybu zdjęć seryjnych – 11 kl/s (FZ45 – 1,8 kl/s);
    – FZ100 ma wyświetlacz uchylny, FZ45 – stały;
    – FZ100 nagrywa filmy w FullHD, FZ45 – w HD;
    – FZ100 posiada złącze gorącej stopki, możliwe więc jest więc podłączenie zewnętrznej lampy błyskowej.

    Pisząc szczerze, miałem niedawno okazje bawić się FZ45 i muszę przyznać, iż to całkiem poukładany aparat (recenzja niebawem pojawi się na naszych łamach), choć pod względem jakości obrazu dalece od SP-800UZ nie odbiega. Taka już zaleta mocno upakowanej matrycy. FZ100 wydaje się być bardziej obiecujący, choć tutaj również cudów bym się nie spodziewał – ostatnie testy które czytałem dość mocno podkreślały siłę algorytmów odszumiających w zapisie JPEG, a zatem dążąc do możliwie najwyższej jakości zapisywać musiałbyś w RAW.

    Pomimo że na rynku mamy całkiem dużo superzoomów, w większości wypadków są to porównywalne konstrukcje – przynajmniej pod kątem jakości finalnych fotografii. Na tym tle dość pozytywnie plasuje się starszy Canon SX1 (obecnie koło 1500 zł), ale tutaj mamy mniej Mpix i obiektyw 20x od 28 mm. Może to byłby dobry wybór dla Ciebie?

    Według mnie jednak, „dojrzałeś” już chyba do zakupu małego lustra. Niestety – tutaj już koszty są wysokie. O ile bowiem dobry korpus kupisz tanio (np Pentaxa k-x za 1700 zł z kitowym obiektywem) to już na obiektyw o takim zakresie ogniskowych jak 24-krotny zoom, będziesz musiał dłuższą chwilę pozbierać 😉

    Pozdrowienia

  18. tanaseku pisze:

    Obejrzłem własnie próbki zdjęć zrobionych aparatem Lumix DMC-FZ100 zamieszczone w necie i tu też jest bardzo podobnie jak w tym Olympusie, tak więc chyba nic nowego nie odkryje.
    Wniosek nasuwa mi się tu tylko jeden, że te kompakty to tylko marketingowe chwyty, które złudnie udają lepszą jakość, mnogość funkcji i tylko podbijają cenę zakupu produktu a robią gorsze zdjęcia niż starsze o kilka lat konsukcje o niższych parametrach. Przejrzałem sobie zdjęcia zrobione starym Olympusem to te zrobione tym nowym nie mają startu. Tam nawet nie ma czegoś takiego jak szum a jak jest to przy dużym powiekszeniu.
    Mimo mojego rozgoryczenia z powodu tego kompletnie nietrafionego zakupu(gdybym wiedział to pozostał bym przy strarym modelu i nie wydawał pieniędzy), czy jest jakaś alternatywa? Może jednak są jakieś modele aparatów z których byłbym zadowolony w podanym przedziale cenowym?

    Pozdrawiam

  19. tanaseku pisze:

    Witam,

    Niestety nie mogę czekać z kupnem 2 miesiące ponieważ w marcu muszę mieć już jakiś sprzęt robiący dobre zdjęcia i nagrywający filmy.
    Moje wymagania już chyba sprecyzowałem (ładne wyraźne zdjęcia w domu oraz plenerze), czy możesz zatem polecić mi jakiś sprzęt. Jak też wcześniej pisałem jestem nastawiony na któregoś z Lumixów DMC-FZ100, 45, i może jeszcze 38. Jak uważasz, czy będzie to dobra alternatywa, czy lepiej się rozejrzeć za czymś innym.
    Jeżeli Lumix spełni moje oczekiwania, to czy możesz mi mniej wiecej opisać, jakie są róznice miedzy tymi modelami? Na stronie producenta w specyfikacji modeli 100 i 45 nie mogę się doczytać wyraźnych róznic (oba mają 14Mpix i zoom 24x) i nie wiem, czym tak naprawdę się różnią.

    Będe bardzo wdzięczny za poradę.

    Pozdrawiam

  20. edward pisze:

    Szkoda że niema możliwości wprowadzenia opcji daty na wykonanym zdjęciu

  21. Szymon Marcjanek pisze:

    @Daniel

    Dzień dobry

    O Fujifilm FinePix S200EXR słyszałem dużo dobrych rzeczy, lecz osobiście w ręku go nie miałem – stąd też ciężko mi jednoznacznie na jego temat się wypowiedzieć. Na plus tej konstrukcji z pewnością przemawia ciekawie pomyślana matryca, na minus – obiektyw o dość wąskim początku (jak na dzisiejsze standardy rynkowe) i kiepski tryb nagrywania filmów. Nie są to jednakże wady dużego kalibru 😉

    Podobnie jak radziłem wyżej, tak i tutaj zalecałbym odrobinę cierpliwości – luty i marzec na pewni przyniosą ze sobą kilka nowych modeli i obniżki cen starych.

    Pozdrawiam serdecznie

  22. Szymon Marcjanek pisze:

    @tanaseku

    Za miesiąc lub dwa, w segmencie super zoomów będzie gęściej niż teraz. Warto poczekać i zobaczyć, jak rozłożą się progi cenowe dla obecnych i nadciągających modeli. Mając do dyspozycji 1500 zł spokojnie znajdziesz wtedy coś dla siebie…

    Pozdrawiam serdecznie

  23. Daniel pisze:

    Dzień Dobry,
    Panie Szymonie chciałem się zapytać o aparat Fujifilm FinePix S200EXR
    Interesuje mnie pana zdanie. Ja sam uważam, że aparat jest ciekawą opcją dla amatora który ma ambicje do rozwoju ;). Ale chciałem sie zapytać czy może mi pan polecić jakaś alternatywę Fujifilm FinePix S200EXR cena gra tu ważną role, s200ex można kupić za 1089 zł tylko, że to jest maksymalna suma jaka mogę przeznaczy na aparat oczywiście im taniej tym było lepiej, chodzi mi o aparat który robi dobre zdjęcia automatycznie ale chciał bym tez mieć możliwość ingerencji samemu ustawić aparat. Uważam, że Fujifilm FinePix S200EXR spełnia te kryteria ale ciekawi mnie pana propozycja co jeszcze może mnie zainteresować.

    Pozdrawiam

  24. tanaseku pisze:

    Witam,

    co do ceny to myśle, że coś w granicach 1000-1500zł. Myśle, że znalazł bym coś w tej cenie.
    Właśnie ostatnio przy kolejnych próbach okiełznania aparatu wyłączyłem redukcję szumu co w połączeniu z ręcznym ustawianiem ISO dało chyba lepszy efekt ale jeszcze się tym pobawie.

    Pozdrawiam

  25. Szymon Marcjanek pisze:

    @tanaseku

    Spróbuj również wyłączyć opcję redukcji szumu – to ona między innymi odpowiada za rozmiękczenie obrazu, co przejawia się również w postaci nieostrych elementów na zdjęciu. Polecam przyjrzeć się także wypowiedzi @maxa, który w postach powyżej spisał swoje własne spostrzeżenia dotyczące SP-800UZ – może znajdziesz tam coś, co Ci się przyda.

    Co do alternatywy to w tej kwestii akurat na rynku nie ma większych problemów. Pytanie tylko, jaką cenę jesteś gotów zapłacić za nowy aparat. Musisz wszak pamiętać, iż SP-800UZ jest obecnie jednym z najtańszych super zoomów na rynku…

    Jeśli chodzi zaś o ten nieszczęśliwy akcent w postaci blokowania zooma w czasie nagrania z dźwiękiem, to tutaj Olympus jest wyjątkiem – większość producentów decyduje się na normalny mechanizm, nawet jeśli owocuje to nagrywaniem szumów i trzasków wywoływanych przez działający silnik obiektywu.

    Pozdrawiam

  26. tanaseku pisze:

    Witam,

    Dzięki za konkretne wyjasnienia.
    Pobawiłem sie trochę z ISO i faktycznie jestem bardziej zadowolony ze zrobionych zdjęć. Mimo to pozostaje jeszcze ostrość zdjęć, która mnie irytuje (pisałeś, że to wina mocno podrasowanej matrycy). Też myślałem o przeskalowywaniu zdjęć, ale to już ostateczność. Ideałem było by, gdyby nie trzeba tego robić. Wnosek z tego taki, że gdyby aparat miał np 8 Mpix to zdjecia mogły by być ładniejsze?
    Chcę jeszcze przemyśłeć możliwość zmiany tego modelu na jakiś inny, który da mi wiecej satysfakcji z fotografowania.
    Czy widzisz jakąś alternatywę dla Olympusa SP800 UZ , która będzie robiła ładne ostre zdjęcia? Jak rozpoznawałem rynek przed kupnem aparatu, to brałem jeszcze pod uwagę Lumixy z obiektywmi Laica. Powiem szczerze, że przegrały z Olympusem tylko mniejszym zoomem (24x) bo tak pod względem opcji były bardzo podobne. Czy w ich przypadku też natrafiłbym na podobne problemy z szumem i niewyraźnymi zdjęciami? Boję się, że tak, bo jak pisałeś powodem jest mocno upakowana matryca 14Mpix.
    I kolejne pytanie:
    Czy tylko Olympus wpadł na idiotyczny pomysł korzystania z zooma podczas nagrywania video dopiero po wyłączeniu nagrywania dzwięku, czy wszystkie aparaty tej klasy tak mają.
    Pytam, bo jak kupowałem aparat, to z racji nagrywania HD miał on również pełnić rolę kamerki do nagrywania filmów w domu. Producent wogóle chyba nie wspomina o tym szczególe w specyfikacji aparatu podanej na stronie.

    Pozdrawiam i z góry dzięki za odpowiedz.

  27. Szymon Marcjanek pisze:

    @tanaseku

    Niestety, wysoki poziom zakłóceń jest ceną jaka płacimy za duże „upakowanie” matrycy. Mogę Cię jednak zapewnić, iż w praktyce zakłócenia bywają często na papierowych odbitkach niewidoczne – 14 Mpix pozwala na spokojne kadrowanie i przeskalowanie fotografii do mniejszej rozdzielczości. Jeśli więc nie planujesz wydruków w dużym formacie, problem zaszumienia nie powinien odgrywać aż tak istotnej roli.

    I nawiązując jeszcze do starszych kompaktów – masz rację, czasami zdjęcia wykonane nowoczesnymi modelami wyglądają gorzej, niż fotografie zarejestrowane przy pomocy urządzeń starszej generacji. Wynika to z tego, iż rozmiar fizyczny matrycy się przez lata nie zmienił – wzrósł za to poziom „upakowania” pikseli, których w obecnych aparatach jest teraz 2 lub 3 razy więcej – na tej samej powierzchni fizycznej. Stąd też biorą się zakłócenia, stąd też jeszcze do niedawna producenci byli powszechnie krytykowani za marketingową „wojnę na megapiksele”, czyli bezzasadne w wielu wypadkach zwiększanie rozdzielczości matryc bez oglądania się na jakość rejestrowanego obrazu. Teraz powoli się od tego na szczęście odchodzi.

    Niemniej jednak zawsze są jasne strony każdej sytuacji – nowe aparaty, dysponując matrycami o większej liczbie Mpix, pozwalają na bezstresowe fotografowanie w myśl zasady – robisz zdjęcie, kadrować będziesz później. I rzeczywiście jest to możliwe – z 14-megapikselowego zdjęcia można spokojnie wyciąć 2-3 niezależne odbitki, które na wydruku prezentować się będą całkiem przyzwoicie.

    Przechodząc do bardziej konkretnych zagadnień. Mogę polecić Ci sprawdzenie ustawień dotyczących cyfrowego zoomu (najlepiej tą funkcję wyłączyć, jeżeli przede wszystkim stawiasz na jakość zdjęć) oraz cyfrowej redukcji szumów (po włączeniu eliminuje ziarnistość fotografii, ale w zamian rozmywa obraz – może jej wyłączenie Ci pomoże?). Co do stabilizacji natomiast, to z tego co się orientuję, mechaniczną możesz wyłączyć z poziomu menu (opcja Image Stabilizer), podobnie z cyfrową dla filmów (to samo menu – IS Movie Mode), natomiast stabilizacja cyfrowa dla zdjęć jest chyba domyślnie wyłączona i uaktywnia się bodajże wraz z wyborem niektórych trybów scen. Ale tego ostatniego nie jest na 100% pewien, więc nie chcę Cię niepotrzebnie w błąd wprowadzać.

    Pozdrawiam

  28. Szymon Marcjanek pisze:

    @Mysza

    Obawiam się, że uzyskanie takiego efektu na skalę, o której Pan zapewne myśli, jest raczej niemożliwe. Wynika to z kwestii samej budowy, a konkretnie rzecz ujmując z zależności małej matrycy (myślę tu o fizycznym rozmiarze, nie o ilości Mpix) do parametrów wbudowanego obiektywu.

    I ile efekt „rozmazanego tła” można w SP-800UZ bez problemu osiągnąć fotografując małe przedmioty lub obiekty w skali makro, to już z dużymi przedmiotami lub osobami – jest to wysoce utrudnione. Zaznaczę od razu, iż powyższa teza odnosi się do kompaktów w ogóle – nie tylko do modelu Olympusa.

    Cóż zatem mogę polecić, z wyjątkiem kupna lustrzanki i szkła portretowego? Przede wszystkim proszę próbować rozmaitych ustawień w myśl zasady – im większy otwór przesłony (tzn wartość f/ ma być możliwie niska – w SP800UZ jest to f/2,8) tym większa szansa na uzyskanie efektu o który Panu chodzi. Proszę również zerknąć na kalkulator GO (głębi ostrości) dostępny pod adresem
    http://www….;units=1.0
    Z jego pomocą może Pan próbować dobre optymalne ustawienia dla swojego aparatu i fotografowanej sceny.

    Pozdrawiam

  29. tanaseku pisze:

    Witam,
    Dziękuje bardzo za klarowne wyjaśnienie przyczyn opisywanych przeze mnie problemów. Tak przypuszczałem, że problem „szumu” może dotyczyć ISO. Jednak porównująć zdjęcia wykonane przez Ciebie dochodzę niestety do wniosku, że ustawianie aparatu i serwis nic mi nie pomoże, bo ten model tak ma. Zwłaszcza na zdjęciach przedstawiających zielone drzewa pod koniec galerii świetnie widać na zdjęciu w pełnej rozdzielczości problem niewyraźnych liści itp. I tą ceche właśnie widze na każdym zrobionym zdjęciu, Właśnie to mnie niepokoiło ale widać, że nic z tym nie zrobie. Wniosek z tego taki, że kupiłem aparat z fajnym obiektywem oraz chyba niezłą matrycą bo miało to mieć konkretne jakościowe korzyści a mogę uzyskać takie same wyniki jak 5-cio letnim kompaktem, który jako nowy kosztował połowę tego. Czy takie problemy sa typowe dla podobnych aparatów innych producentów, czy to ten konkretny model / producent. Tego sprzętu nie polecam jako sprzętu na którym można pobawić się w bardziej ambitną fotografię nie angazując się w kupno lustrzanki.
    Co do stabilizacji obrazu, to aparat faktycznie chyba posiada dwie funkcję stabilizacji obrazu. Podejrzewam, że cyfrową da sie jakoś wyłączyć w ustawieniach aparatu. Nie spotkałem się jednak chyba z włącz/wyłacz stabilizację mechaniczną, chyba, że masz na myśli użycie statywu?

    Wielkie dzięki za pomoc

    Pozdrawiam

  30. Mysza pisze:

    Dzień dobry Panie Szymonie. mam pewne pytanie w zawiązku z aparatem Olympus Sp 800 UZ.
    A więc moje pytanie dotyczy jednej z funkcji: miękkie tło… jak zrobic tak żeby dobrze sie tło rozmyło.. np podczas robienia zdjęcia na dworze chciałabym aby cała sylwetka osoby której robie zdjęcie była ładnie podkreślona,a tło za nią było rozmyte..
    niestety mam ten aparat od niedawna i nie umiem dokładnie tej funkcji obsługiwać ;(
    czy mógłby mi Pan pomóc,tak dość szczegółowo..
    przeczytałam cały aktykuł (wyżej) i niestety nie znalazłam odpowiedzi na moje pytanie.. więc zdecydowałam się napisać do Pana.
    dziękuję z góry 😉

    pozdrawiam.

  31. Robert - selecta83 pisze:

    Panie Szymonie, bardzo dziękuje za świetn rade. Proponowany przez Pana aparat faktycznie wydaje się spełniać moje oczekiwania. Nie śpiesze się z zakupem nowego więc jeszcze się wstrzymam i oczywiście poczekam na wprowadzenie nowych modeli i ewentualne obiżki cen starszych. Nie omieszkam również porównania aparatów w MM lub innym centrum z elektronik 🙂

    Jeszcze raz dziękuje i pozdrawiam 🙂

  32. Szymon Marcjanek pisze:

    @Robert – selecta83

    Witam i dziękuje 🙂

    Panie Robercie, jeśli czas Pana nie goni, proponuje wstrzymać się 2 miesiące z zakupami – w chwili obecnej mamy wielki wysyp nowości od wszystkich producentów (proszę zerknąć; http://www….apowiedzi/) w efekcie czego dochodzi obecnie do tradycyjnej corocznej wymiany nowości w segmencie aparatów kompaktowych. Wszystkie nowinki do sprzedaży zaczną wchodzić już w lutym, a zatem w marcu większość najnowszej oferty będzie już dostępna. Wtedy też łatwiej będzie wybrać aparat – nie koniecznie spośród nowości. Wszak wymiana towaru w sklepach zawsze owocuje obniżkami starszych modeli, które są przecież nadal tak samo dobre jak były 😉

    Jeśli miałbym zaś polecić coś na teraz i już, to zasugerowałbym obejrzenie modelu Fujifilm HS10. Choć obecnie nie cieszy się on szczególnie fantastyczną reputacją, w Pana rękach myślę że spokojnie zda egzamin – jest w nim zamknięty duży potencjał, a ostatnie premiery już teraz wpłynęły na pewne obniżenie jego ceny.

    Pozdrawiam serdecznie

  33. Szymon Marcjanek pisze:

    @tanaseku

    Witaj

    Część opisanych przez Ciebie problemów może wynikać z wybranych nastaw automatycznych. Efekt ziarnistości i nieostrości przy powiększeniu charakterystyczny jest dla wyższych czułości – tak jak pisałem w recenzji, sensowny zakres czułości kończy się na ISO 200 i podwyższanie tej wartości na pewno zaowocuje pogorszeniem jakości obrazu. I tu być może dochodzimy do meritum tej sprawy – jeżeli używasz automatycznego doboru czułości (Auto ISO), zazwyczaj kompakt wybierać będzie właśnie wyższe nastawy w celu skrócenia czasu naświetlania. Korekta tej wartości może bardzo dużo zmienić, tyle że wtedy już samodzielnie trzeba o ustawienia zadbać.

    Sprawa druga to cyfrowa (lub podwójna) stabilizacja obrazu – upewnij się, że jej nie używasz. Choć brzmi to bardzo ładnie, w rzeczywistości polega na podbiciu czułości do wysokich progów (aby zminimalizować czas otwarcia migawki), co w efekcie końcowym prowadzi często do powstawania zdjęć zaszumionych. Podobnie (do pewnego stopnia) działa „tryb sportowy” – stąd też opisane przez Ciebie problemy.

    Stabilizacja mechaniczna – tej warto używać i na tyle na ile się orientuję, pomaga ona w codziennym fotografowaniu. Na pewno używanie dużych zbliżeń bez oparcia lub statywu jest nieporozumieniem – ale to już choroba wszystkich superzoomów. Przy ekstremalnym przybliżeniu (np 30x) każdy najdrobniejszy ruch jest zwyczajnie spotęgowany i na to nic się nie poradzi.

    Jaka jest moja rada?
    Przede wszystkim ustawiać w miarę możliwości niskie ISO, używać tylko mechanicznej stabilizacji i trzymać się początku zakresu ogniskowych, gdzie jasność jest jeszcze na przyzwoitym poziomie.

    Polecam rzucić okiem na galerię testowych zdjęć – http://www….owe-filmy/
    Każde zdjęcie można pobrać w pełnej rozdzielczości, więc porównaj nasze i swoje prace – to pomoże Ci w podjęciu decyzji, czy winę za jakość zdjęć wada w aparacie, czy też jednak niewłaściwie dobrane parametry.

    Pozdrawiam serdecznie

  34. Robert - selecta83 pisze:

    Witam. Po pierwsze musze powiedziec że bardzo ciekawa recenzja, wymieniajaca wszystkie za i przeciw prezentowanego modelu.
    Panie szymonie, pisze jednak gdyż czytając komentarza jak i pana bardzo fachowe i pomocne podpowiedzi postanowiłem co z obecnych na rynku aparatow polecił by Pan mi. Fotografuję raczej amatorsko, głównie ciekawe miejsca z podróży, imprezy rodzinne ale i wydarzenia sportowe których jestem świadkiem (głownie pilka nożna) Czasem zdarzało mi się eksperymentowac z ustawieniami ręcznymi, ale to właśnie raczej w formi zabawy niż celowego ich wykorzystania. Aktualnie korzystam z KODAK EASY SHARE Z712 IS, ale z racji juz troche wiekowej konstrukcji powoli rozglądam się za czymś nowym w przedziale cenowym do 1100zł.
    Wazne dla mnie jest równiez nagrywanie filmów z wykorzystaniem zoomu optycznego. Powiem szczerze, że nagrywanie dźwięków mechanizmu optyki nie przeszkadza jakoś wybitnie. Często wykorzystuje aparat równiez na koncertach i festiwalach muzycznych gdzie w warunkach slabego oświetlenia duży zoom bardzo się przydaje. W związku z tym mile widziane sa równiez dostępne zamienniki źródeł zasilania. Co poleciłby mi Pan o funkcjonalności zbliżonej lub wyższej od mojego Kodaka a odpowiadającego moim preferencja?

  35. tanaseku pisze:

    Witaj Szymon. Od jakiś trzech miesięcy jestem użytkownikiem SP800 UZ i niestety rozczarowałem się mocno tym sprzętem. Ponieważ nie mam doświadczenia w fotografii, chciałem, zatem skonfrontować moje spostrzeżenia z kimś doświadczonym, kto używał tego aparatu, ponieważ powoli zaczynam dojrzewać do decyzji, aby aparat oddać może do serwisu.
    Po przestudiowaniu instrukcji obsługi, już podczas użytkowania aparatu rzuciły mi się takie wady jak słaba, jakość zdjęć(plamistość, rozmazanie), słabą stabilizacje obrazu, która nie gwarantuje ładnego zdjęcia z kilku metrów oraz kiepsko działające nastawy fabryczne. Przy takiej optyce oraz przy matrycy 14Mpx spodziewałem się ładnych kolorowych, szczegółowych zdjęć a uzyskałem zupełnie coś odwrotnego. Mam wrażenie, że uzyskiwałem ładniejsze zdjęcia z prostego kompaktu 6Mpx(też Olympusa). Zdjęcia robione wewnątrz pomieszczeń (głównie takie do tej pory wykonywałem) wychodzą bardzo często niewyraźne, np: robiąc zdjęcie choinki z odległości 4-5m przy dobrym oświetleniu już przy niewielkim powiększeniu zdjęcia widać było znaczące rozmazanie i niewyraźność zdjęcia, co uniemożliwiało np rozpoznanie pojedynczych igiełek. Mogę powiedzieć, że 100% zdjęć robionych z odległości max do 10m przy nieznacznym ich powiększeniu daje efekt rozmazania i nieostrości. Ogólnie zdjęcia są bardzo ziarniste, mają jakby plamy w tle, zwłaszcza ciemnym.
    Możliwe, że z tym problemem powiązana jest też słaba stabilizacja obrazu, która powinna przeciwdziałać rozmazaniom przy mimowolnym poruszaniu rąk podczas robienia zdjęcia.
    Przy wykonywaniu zdjęcia z dużym zoomem trzymając aparat w rękach, wychodzi ono bardzo niewyraźne i rozmazane i podejrzewam, że trzeba by je robić ze statywem, aby jakość była dobra. Przez ten problem potencjał potężnego zoomu jest praktycznie nie do wykorzystania.
    Inny problem to np.: aparat ustawiony jest na zdjęcie obiektu ruchomego. Po zrobieniu zdjęcia, jest ono plamiste, ciemne i rozmazane, czyli opcja ta kompletnie nie spełniła swojej funkcji.
    Choć aparat potrafi też wykonać ładne zdjęcie (dopóki go trochę nie powiększyć) to spodziewałem się naprawdę dużo więcej.
    Czy zauważyłeś może podobne problemy w testowanym egzemplarzu, czy to może ja wymagam zbyt dużo?

    Pozdrawiam

  36. Szymon Marcjanek pisze:

    @artur_92

    Biorąc pod uwagę Pana wymagania, zasugerować mogę model Canon PowerShot SX20 IS – nie jest może on pierwszej młodości, ale jego cena poszła nieco w dół wraz z premierą najnowszego zoomu – SX30 IS.

    Dlaczego ten model właśnie? Bowiem ciężko będzie znaleźć inny, który spełnia dokładnie takie kryteria, jakie Pan postawił, czyli minimum 20-krotny zoom, zasilanie z baterii AA, wyjście pod zewnętrzną lampę błyskową itp. Tryb nagrywania filmów umożliwia rejestrację w HD (720p), ale od razu uprzedzę – do funkcjonalności kamery trochę tu brakuje.

    Cena: koło 1100 zł (http://www….pl/2877683)

    Pozdrawiam

  37. Szymon Marcjanek pisze:

    @iska

    Funkcjonalnie są to niemal identyczne aparaty (od strony nastaw czy oprogramowania). Różnią się zaś przede wszystkim parametrami technicznymi – SP800 UZ ma nie tylko obiektyw o większym zbliżeniu, ale i jaśniejszy na początku, a do tego większy wyświetlacz. W wypadku obu kompaktów mamy również do czynienia z różnymi matrycami – tego samego typu, ale o odmiennej rozdzielczości.

    Pozdrawiam

  38. iska pisze:

    Witam ponownie!
    Mam jeszcze jedno pytanie.
    Czy jest duża różnica pomiędzy funkcjami olympusa SP 800 UZ a olympus SP 600 UZ.

  39. artur_92 pisze:

    Witam.
    Proszę o pomoc w wyborze aparatu.
    Do tej pory używałem tylko małych kompaktów , ale w ostatnim czasie zdarzyło mi się kilkukrotnie robić zdjęcia w pomieszczeniu z odległości 7 – 8 metrów i niestety w tej roli niezbyt się sprawdzają.
    Mój wybór padł na trzy modele: Nikon P100, Fujifilm HS10 i opisywany tu Olympus SP800.
    Chciałbym prosić Pana o opinie na temat tych modeli, lub o polecenie czegoś innego w kwocie do 1200 zł.
    Szukam aparatu który przede wszystkim dobrze poradzi sobie w pomieszczeniach przy słabym oświetleniu.
    Dobrze byłoby gdyby posiadał ustawienia manualne, stopkę pod dodatkową lampę błyskową i co najmniej 20 krotny zoom.
    Istotną sprawą jest dla mnie także możliwość nagrywania filmów w dobrej jakości oraz możliwość zasilania bateriami typu AA.
    Jak do tej pory skłaniam się najbardziej ku Fujifilm HS10, gdyż posiada czułą matrycę i np. funkcję zarejestrowania sceny z różnymi ustawieniami ISO i łączenie w jedno zdjęcie, wykorzystywaną przy słabym oświetleniu aby uzyskać dobry efekt.
    Który z modeli będzie najlepszym wyborem?
    Pozdrawiam.
    Artur

  40. Szymon Marcjanek pisze:

    @iska

    Z trzech wymienionych przez Panią aparatów, mi osobiście do gustu najbardziej przypadł SP-800UZ. Biorąc pod uwagę Pani oczekiwania, wybór tego aparatu jest dobrym pomysłem – powinna być Pani zadowolona.

    Pozdrawiam

  41. iska pisze:

    Zastanawim się jeszcze nad aparatem nikon L110 lub Fuji S1700. Który Pan poleca ???

  42. iska pisze:

    Witam!
    Chciałabym zakupić aparat w cenie do 800-900 zł.
    Zastanawiam się nad proponowanym przez Pana olimpusem SP-800 UZ. Jestem amatorką .Aparat jest mi potrezebny do własnych potrzeb : zdjęcia rodzinne, wycieczki.Czy wybór tego aparatu będzie dobry, czy poleca pan jakiś inny aparat ????

  43. Szymon Marcjanek pisze:

    @Patrycjaa
    Z tego co wiem, w SP-800 nie ma takiego ustawienia – konwersji na B/W dokonać można dopiero po zrobieniu zdjęcia.

    Pozdrawiam serdecznie

  44. Patrycjaa pisze:

    Dziękuję za rady.Bardzo mi Pan pomógł:)Jeszcze mam jedno pytanie.Czy mozna ustawic aparat tak ,aby robil biało-czarne zdj?Szukała w róznych jesgo funkcjach,lecz jedyne co znalazłam że dopiero po zrobieniu zdj. mozna je przerobic na bało-czarne.A to mnie nie zadawala:/Może Pan mi pomoże…:dDziekuje.

  45. Szymon Marcjanek pisze:

    @Krzysiek

    Z tego co się orientuję, w SP-800 nie ma możliwości założenia jakiekolwiek filtra zewnętrznego.

    Pozdrawiam

  46. Krzysiek pisze:

    Dziekuje za odpowiedz 🙂 A czy jest mozliwosc zamontowania do tego aparatu filtru polaryzacyjnego? A jesli tak to ktory bylby najlepszy na ten typ aparatu?

  47. Szymon Marcjanek pisze:

    @Krzysiek

    Na temat podłączenia aparatu jako kamery internetowej nic Panu niestety nie powiem – nigdy tej sztuki nie próbowałem 😉

    Nie wiem jak w wypadku filmów, ale na zdjęcia nocnego nieba przy długim czasie ekspozycji raczej bym nie liczył. Graniczny czas otwarcia migawki to jeśli dobrze pamiętam tylko 4 sekundy, a to niestety mało w kontekście tego konkretnego zastosowania.

    Jeżeli tylko łączenie filmów wchodzi w grę, to ma Pan bardzo szerokie spektrum wyboru – niemal każdy program dostępny jako freeware radzi sobie z nagraniami 720p, wiec nie powinno być z tym problemu. Ja sam najczęściej używam VDub wraz z graficzną nakładką, ale to program który nieco odstrasza swoim interfejsem 😉

    Pozdrawiam

  48. Krzysiek pisze:

    Dziekuje za cenne wskazowki! Wykorzystam je 🙂 A jest mozliwosc np. podlaczenia tego aparatu pod komputer tak aby tworzyl kamere internetowa? Tym sposobem moze udalo by sie takze rozjasnic obraz w trybie filmu? Pytam o to bo chcialbym ten aparat wykorzystac do filmowania gwiazd na niebie, meteorow itp. Zna pan moze jakis dobry program komputerowy ktory moze laczyc filmiki z aparatu – bez straty jakosci? Pozdrawiam

  49. Szymon Marcjanek pisze:

    @Patrycjaa

    Cóż, jeśli wszystko było OK na początku, to może przywrócenie ustawień fabrycznych (strona 42 w instrukcji) pomoże 😉

    @Niv

    Myślę, że nie ma większego sensu w wymianie aparatu – zamiast tego warto popracować trochę nad ustawieniami i spróbować wyciągnąć możliwie dużo z tego aparatu – a ma on pewien potencjał, o tym mogę Panią szczerze zapewnić.

    @Patrycjaa, Niv, Krzysiek

    Pytanie o to, jakie ustawienia będą optymalne, to temat rzeka i niejedną już książkę poświęcono temu zagadnieniu. Postaram się pokrótce zasugerować kilka rzeczy, w żadnej mierze nie wyczerpie to jednak tematu, z góry uprzedzam 😉

    – Światło. Jak powszechnie wiadomo, im lepsze mamy światło, tym krótszy czas jest niezbędny, aby poprawnie matrycę naświetlić. Jeżeli bazujemy na automacie, czas naświetlania i czułość ISO dobierane są automatycznie co najczęściej pociąga za sobą możliwie duże podbicie tej ostatniej wartości. A im większa czułość – tym większe ziarno na fotografii. Dlatego też polecam fotografowanie w trybie Program, z ISO ustawionym na maksymalnie 200 (w ciemniejszych miejscach – 400 lub 800, ale to już pociągnie za sobą widoczne zaszumienie zdjęć). Niestety, ponieważ równowaga musi zostać zachowana, konieczne jest zrekompensowanie niskich ISO w postaci dodatkowego oświetlenia. Możliwości są dwie – albo użyjemy wbudowanej lampy błyskowej (nie jest to najlepszy pomysł – zwłaszcza przy fotografowaniu ludzi), albo skorzystamy z innego źródła światła (jeżeli tylko możliwe jest włączenie dodatkowej lampy lub reflektora – warto z tego skorzystać).

    – Trik z flashem. Ponieważ światła z reguły brakuje i zazwyczaj nie mamy dobrego dodatkowego oświetlenia pod ręką, musimy sięgać od czasu do czasu po wbudowaną lampę. Ta w SP-800 jest bardzo mocna – to zaleta – niestety nie wypadku fotografii portretowej. Zazwyczaj modele na naszych zdjęciach wyglądają jak nieumarli z najnowszej odsłony „Nocy żywych trupów” 😉 Jak temu zaradzić? Jest na to pewien sposób, dość improwizowany, ale skuteczny. Wystarczy zasłonić naszą lampę błyskową własnoręcznie zbudowanym dyfuzorem, czyli konstrukcją rozpraszającą światło. Przykłady takich gadżetów:
    http://www….lyskowych/
    http://www….php?t=7236
    http://tech…tykul.html

    – Balans bieli. To że kolory się „zmieniają” na zdjęciach, to efekt różnych ustawień balansu bieli. Podobnie jak w wypadku ISO, tak i tutaj automatyka czasami zawodzi i w tych samych okolicznościach dobrane mogą być bardzo różne nastawy. Dlatego lepiej jest to zrobić samemu. Wielkiej filozofii w tym nie ma – wystarczy skorzystać z predefiniowanych ustawień, zapisanych w pamięci SP-800. Dla większości słonecznych dni wybieramy opcję „słoneczka”, dla zachmurzonych (czyli przez większość czasu) – „chmury”. Do fotografowania w pomieszczaniach oświetlanych przez klasyczne żarówki (światło o żółtym zabarwieniu) wykorzystujemy nastawę oznaczoną „żarówką”. Oczywiście nastaw jest więcej, więc zachęcam do samodzielnego eksperymentowania w tej dziedzinie.

    – Stabilizacja obrazu. Tutaj krótko – zawsze się przydaje, jeśli tylko fotografujemy z ręki. Wyłączamy tą opcje natomiast w czasie korzystania ze statywu. Stabilizacja w SP-800 jest dobra i pomaga pozbyć się efektu „trzęsących się” rąk, co skutkuje rozmazaniem obrazu i nieostrymi ujęciami.

    – Zoom. SP-800 dysponuje znacznym przybliżeniem – to jedna z cech rozpoznawczych tego aparatu. Warto jednak pamiętać, iż im bardziej przybliżamy obraz, tym bardziej (w praktyce) wydłużamy czas naświetlania matrycy (światłosiła obiektywu maleje wraz każdym stopniem zbliżenia). Co za tym idzie, zwiększamy szansę na przypadkowe poruszenie, czego efektem są nieostre zdjęcia. Rada jest prosta – jeżeli to możliwe, warto trzymać się początku zakresu (czyli szerokiego kąta), a jeśli trzeba się przybliżyć – użyć nóg 😉 Natomiast zoom zostawić tylko na przypadki, w których z różnych przyczyn do fotografowanego obiektu nie możemy podejść.

    I jeszcze w ramach zakończenia – zawsze jest duża różnica pomiędzy fotografowaniem w pomieszczeniu a na zewnątrz. Nie dajcie się więc zwieść Państwo – nawet robiąc zdjęcia w dzień, ale w pomieszczeniu, przyda się dodatkowe oświetlenie.

    Pozdrawiam serdecznie i mam nadzieję, że powyższe rady okażą się choć odrobinę pomocne.

  50. Krzysiek pisze:

    Dziekuje panie Szymonie za odpowiedz 🙂 Podpisuje sie tez pod pytaniami Patrycji i Niv – jak najlepiej ustawic ten aparat by zdjecia ludzi w pomieszczeniach wychodzily dobrze? bo mimo roznych prob albo widac szum, albo nie sa ostre i na juz malych powiekszeniach widac „rozmazanie” ktorego nie ma na aparatach za 200 zlotych.

    Dziwi mnie to bo zdjecia krajobrazow wychodza czysto i ze szczegolami nawet w wielkich powiekszeniach, a sfotografowanie zabawek na szafie w pokoju, ktora jest oddalona o 4 metry – ukazuje okropna niewyrazistosc albo zaszumienie – nawet fotografujac w dzien

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


reklama