>

5 największych banałów fotograficznych, których musisz unikać

Niezależnie od tego, czy jesteś profesjonalistą, czy amatorem. Pewnych rzeczy po prostu nie można robić. 

Biała winieta

Nie. Po prostu nie.

Trzy koszmary w jednym - sztuczna róża, sztuczne krople i intensywna, biała winieta. Czy coś jeszcze mogło się tu znaleźć? / fot. werner22brigitte, Pixabay, CC

Narzędzie to ma służyć do korekty błędów optycznych, nie do uzyskiwania średnio przyjemnego wizualnie efektu. Czym innym jest winieta ciemna – niekiedy faktycznie dodaje fotografii wyrazu. Biała, natomiast, zawsze kojarzyć się będzie z rozmarzonym, pseudopoetyckim obrazkiem.

Kolor selektywny

Nie ma czegoś takiego, jak udane zastosowanie koloru selektywnego

Pozostawienie niebieskiego koloru na niebie i tafli jeziora nie ma większego sensu / fot. Ryan Hodnett, Wikimedia Commons

Okej, może z jednym wyjątkiem, który obrazuje ten film w końcowych momentach:

Poza powyższym (i Sin City) nie widziałem nigdy poprawnego, estetycznego i sensownego wykorzystania koloru selektywnego. To nie jest fajny efekt – a tym jest mniej fajny, im mniej jego zastosowanie jest w kadrze uzasadnione.

Zbyt mocny HDR

Różnica między dobrym HDR-em, a złym HDR-em, bywa niewidoczna dla początkujących

Skrajny przypadek złego HDR-u / fot Ardianlumi, Wikimedia Commons

Biała otoczka, zbyt mocny kontrast, za duże nasycenie barw – oto podstawowe błędy popełniane przez amatorów fotografii o rozszerzonym zakresie dynamicznym. Idealny HDR jest delikatny, nie będąc efektem samym w sobie, a jedynie łagodząc przejścia tonalne między kolejnymi fragmentami kadru.

Wygładzanie skóry „blurem”

Profesjonalny retusz nie polega wyłącznie na zamazaniu niedoskonałości

Przykład użycia narzędzia "Blur" - i niczego poza nim / fot. fstoppers.com

Retusz cery nie jest prostą sprawą – wymaga cierpliwości, dokładności i wielokrotnie powtarzanej pracy na warstwach w Photoshopie. Nie można po prostu wrzucić do aplikacji swojego zdjęcia, wybrać narzedzie „blur” i puścić wodze wyobraźni.

Sztuczna flara

Od naturalnej różni się… wszystkim

Sztuczna, dodana w postprodukcji flara / fot. expertphotography.com

Jeśli nie jesteś ekspertem graficznym, to dodawanie sztucznego rozbłysku na Twojej fotografii raczej ją zepsuje, niż poprawi. Dowód na poparcie tej tezy znajdziesz powyżej.

Za mało? Poznaj 25 kolejnych banałów

A może macie swoje propozycje? Efekty, których macie serdecznie dość, a które bez końca pojawiają się na interesujących Was stronach, w serwisach artystycznych czy społecznościowych? Dajcie znać w komentarzach!

Antoni Żółciak

Disqus Comments Loading...

Najnowsze artykuły

Canon RF 24-70 mm f/2.8L IS USM. Ten obiektyw zastąpi wszystkie inne

Sprawdzamy Canon RF 24-70mm f/2.8L IS USM. Ten uniwersalny obiektyw pokrywa szeroki zakres ogniskowych i…

2025-06-11

Sony FX2, czyli A7 IV w filmowym wydaniu

Sony FX2 to nowa kamera z serii Cinema Line. Lokowana nieco niżej niż FX3, ale…

2025-05-29

Jeden aparat, dwie wersje. Panasonic Lumix S1II i S1IIE

Panasonic Lumix S1II i S1IIE to dwa warianty pełnoklatkowego aparatu. Stworzone dla tych mniej i…

2025-05-13

Jaki aparat dla amatora? Te 10 modeli warto kupić w 2025 roku

Kupujesz pierwszy aparat i zastanawiasz się, który będzie najlepszy? Zerknij na nasz TOP-10 - wybraliśmy…

2025-05-12

Przetestuj sprzęt i weź udział w sesjach zdjęciowych – ŚwiatłoSiła 2025

Kolejna edycja fotograficznego festiwalu to szansa na testowanie aparatów i obiektywów, udział w sesjach zdjęciowych…

2025-04-24

Sony A7S III z nową funkcją znaną z kamer filmowych

Sony A7S III dzięki aktualizacji oprogramowania zyskuje nową funkcję filmową, której bardzo brakowało. Nowe oprogramowanie…

2025-04-23

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polityka Cookies