Sprawdzamy Canon RF 24-70mm f/2.8L IS USM. Ten uniwersalny obiektyw pokrywa szeroki zakres ogniskowych i zastąpi kilka innych szkieł. Co warto o nim wiedzieć?
Każdy fotograf szuka świętego Graala – obiektywu, który sprawdzi się w niemal każdej sytuacji. Czy Canon RF 24-70mm f/2.8L IS USM spełnia to marzenie? Dla wielu odpowiedź brzmi: tak.
To uniwersalne szkło, które łączy jakość serii L, jasność f/2.8 w całym zakresie ogniskowych, stabilizację obrazu i szybki autofokus. Co to oznacza w praktyce?
Dlaczego akurat 24-70 mm?
Zakres ogniskowych 24-70mm od lat uchodzi za najlepszy według fotografów – szczególnie tych pracujących na ślubach, w reportażu, fotografii eventowej, ale też portretowej. Dlaczego?
Bo zawiera ona w sobie de facto „kilka stałek”, które pokrywają większość fotograficznych potrzeb. I tak 24 mm – pozwala objąć szerokie kadry: wnętrza, krajobrazy, miejskie sceny, grupowe zdjęcia.
35 mm nada się do reportażu i zagwarantuje naturalną perspektywę. 50 mm to z kolei klasyczna ogniskowa portretowa, najbardziej zbliżona do ludzkiego oka. Wreszcie 70 mm, czyli długa ogniskowa do zbliżeń i uzyskania płytkiej głębi ostrości.
W efekcie jeden obiektyw zastępuje kilka innych. Co ważne, to wszystko przy stałej przysłonie f/2.8, więc bez względu na ogniskową światło nie będzie się zmieniać.
Wielu fotografów nadal boi się zoomów, bo uważają, że nie gwarantują one takiej jakości optycznej, jak stałki. W ostatnich latach producenci jednak na tyle dopracowali proces produkcji i użyte soczewki, że bez wątpienia nie warto się obawiać tego typu szkieł, a Canon RF 24-70 mm f/2.8L IS USM jest tego najlepszym przykładem.
Budowa i jakość wykonania
Canon RF 24-70mm f/2.8L IS USM to obiektyw o wysuwanej konstrukcji, co oznacza, że podczas zoomowania tubus się wydłuża. Mimo to całość pozostaje solidna i świetnie wyważona, a pracujące elementy nie budzą obaw o luz czy delikatność, co często zdarza się w tańszych konstrukcjach.
Na obudowie znajdziemy aż cztery przełączniki:
- AF/MF – przełącznik trybu ostrzenia, z precyzyjnym, cicho działającym manualnym pierścieniem,
- Stabilizacja ON/OFF – pozwala szybko wyłączyć IS, gdy nie jest potrzebna (np. na statywie),
- LOCK – blokuje ogniskową przy 24 mm, by uniknąć samoczynnego wysuwania się tubusu,
- Custom Function Ring – programowalny pierścień sterowania (np. do ISO, przysłony, ekspozycji).
Ten ostatni to znak rozpoznawczy obiektywów z systemu RF i daje realne wsparcie w pracy, szczególnie filmowcom i osobom pracującym z EVF.
W porównaniu z poprzednią wersją EF 24-70mm f/2.8L II USM, nowy RF oferuje:
- dodaną stabilizację obrazu (IS) – kluczową dla filmowców i pracy z ręki,
- programowalny pierścień, ułatwia zmianę parametrów bez patrzenia w menu,
- lepsze uszczelnienie i powłoki – skuteczniejsze przy pracy w trudnych warunkach.
Jak się pracuje z obiektywem?
Praca z Canonem RF 24-70mm f/2.8L IS USM daje poczucie pełnej kontroli nad obiektywem – to cecha, którą od razu docenią zarówno fotografowie reportażowi, jak i twórcy wideo.
Pierścień zoomu ma optymalny opór – na tyle duży, że nie przeskakuje samoczynnie przy lekkim dotknięciu, ale też na tyle płynny, że szybka zmiana ogniskowej jest możliwa jedną ręką, nawet w biegu. To ważne, bo niektóre najnowsze obiektywy kompletnie nie nadają się do manualnego ostrzenia, które jest tak potrzebne filmowcom.
Pierścień ostrości pracuje bowiem elektronicznie, ale reakcja na ruch jest liniowa i przewidywalna – co nie jest oczywiste z każdym szkłem focus-by-wire.
Dodatkowo mamy pierścień sterowania, który można przypisać do najczęściej używanego parametru – np. przysłony, ISO lub ekspozycji. Po krótkim przyzwyczajeniu się ten element staje się bardzo praktyczny – zwłaszcza przy pracy z wizjerem elektronicznym, gdy nie chcemy odrywać oka od kadru.
Całość konstrukcji – sposób poruszania się pierścieni, ich faktura, opór i precyzja – budzi zaufanie i sprawia, że obiektyw staje się narzędziem klasy premium.
Jak wypada jakość zdjęć?
Jedną z największych zalet tego modelu jest ostrość – pełna i wyraźna już od maksymalnej przysłony f/2.8. W centrum kadru obraz jest niemal klinicznie czysty, a krawędzie również prezentują bardzo wysoki poziom – nawet przy pracy na pełnej dziurze i 24-milimetrowej ogniskowej.
Zdjęcia są bogate w szczegóły, z pięknie zarysowanymi teksturami i dużą głębią tonalną. Kolorystyka jest neutralna, ale przyjemna – jak na klasę L przystało – a kontrast dobrze kontrolowany, nawet pod światło.
Zastosowanie powłok ASC (Air Sphere Coating) i Super Spectra ogranicza bliki i flary, co daje dużą pewność podczas pracy w trudnych warunkach oświetleniowych, np. pod słońce. Obiektyw potrafi generować atrakcyjny bokeh.
Docenią go również filmowcy. Nie tylko ze względu na jakość, ale również obecność optycznej stabilizacji czy wygodny do pracy pierścień ostrości. I przede wszystkim fakt, że dobrze sprawdzi się na gimbalu – choć najlepiej takim z dużym udźwigiem, bo obiektyw swoje waży – to za sprawą zaawansowanej konstrukcji optycznej, więc coś za coś.
Poniżej kilka zdjęć przykładowych wykonanych obiektywem. Kadry w pełnej rozdzielczości znaleźć można w naszej galerii.
Czy warto kupić Canon RF 24-70 mm f/2.8L IS USM?
Canon RF 24-70 mm f/2.8L IS USM jest obiektywem z wyższej półki, ale jego cena jest adekwatna do możliwości. W końcu należy wziąć pod uwagę, że w cenie jednego obiektywu dostajemy co najmniej trzy, biorąc pod uwagę zakres ogniskowych.
Model ten jest solidnie wykonany, co zwiastuje bezproblemową pracę przez wiele sezonów – to zatem zakup na lata. Dodajmy do tego optykę, która sprawia, że choć obiektyw ten jest zoomem, to pod kątem jakości zdjęć moim zdaniem nie ustępuje stałkom.
Uniwersalność ze względu na szeroki zakres ogniskowych to jednak nie tylko brak konieczności kupowania innych szkieł. To też większy komfort pracy, zwłaszcza w przypadku reportaży.
W końcu chcemy mieć aparat cały czas gotowy do pracy, bo zamiana obiektywu zabiera cenny czas, przez co możemy stracić ważny kadr. Zmiana szkieł to również potencjalne pyłki na matrycy i tylnych soczewkach obiektywu, które mogą potem zostać uwiecznione na zdjęciach.
Jeden uniwersalny obiektyw to świetny wybór dla reportażystów, fotografów ślubnych, jak i filmowców. I to właśnie oni będą z pewnością najbardziej zadowoleni z Canona RF 24-70 mm f/2.8L IS USM.
Artykuł sponsorowany
Ceny Canon RF 24-70 mm f/2.8L IS USM
Na stronie mogą występować linki afiliacyjne lub reklamowe.
Dodaj komentarz