Co musi mieć dobry aparat do filmowania? Na pewno tryb 4K, profile Log i szybki autofokus w trybie ciągłym. Dobrze też, gdyby był tani. Jak znaleźć idealny model? Oto 10 najlepszych aparatów do nagrywania filmów według fotoManiaK.pl!
Od czasu, gdy aparaty do filmowania niemal zastąpiły amatorskie kamery minęło już kilka lat. Obecnie każdy model na rynku posiada funkcję filmowania, ale nie każdy jest w tym dobry.
Chcąc pomóc w wyborze przygotowaliśmy maniaKalny TOP-10 najlepszych aparatów do nagrywania filmów. Braliśmy pod uwagę jakość nagrań (wszystkie modele filmują w 4K), opcje pomocne przy filmowaniu (jak np. focus peaking) oraz obecność profili filmowych ułatwiających późniejszą korekcję kolorów.
Modele, które znajdziesz poniżej w każdym z przypadków spełniają założone warunki. Są wśród nich głównie aparaty marek Sony i Panasonic, ale to nie przypadek – to właśnie ci producenci wiodą prym na rynku filmowym.
Panasonic GH7
Mała matryca, duże możliwości
GH7 to długo wyczekiwany następca cenionego modelu GH6. Panasonic jeszcze mocniej postawił na filmowe możliwości – aparat oferuje nagrywanie 5.7K w ProRes, 4K w 120 klatkach na sekundę, a także Full HD w slow motion do 240 fps. Co ważne, nie ma żadnych limitów czasowych, nawet przy nagrywaniu w 10-bitowym kodeku.
Filmowcy docenią także system stabilizacji matrycy o skuteczności do 7,5 EV oraz nowy autofokus z detekcją fazy, który w końcu dorównuje konkurencji. Na pokładzie znalazła się również opcja nagrywania w 32-bitowym audio (po podłączeniu odpowiedniego adaptera), co daje ogromną elastyczność przy nagraniach terenowych i wywiadach.
Specyfikacja Panasonic GH7
- Matryca: 25 Mpix, Micro 4/3
- Ekran: 3’’ odchylany, 1,84 mln px
- Filmowanie: 5.7K 60 kl./s, 4K 120 kl./s, FHD 240 kl./s
- System mocowania: Mikro 4/3
- Zakres ISO: 100–25 600
To także pierwszy model serii GH z możliwością wewnętrznego nagrywania ProRes RAW i złącze USB-C z obsługą dysków SSD. GH7 to kompaktowe narzędzie dla profesjonalistów, którzy oczekują niezawodności, jakości i mobilności.
Cenowo, biorąc pod uwagę możliwości, aparat jest tańszy o połowę od konkurencji z podobną specyfikacją. Jeśli tylko mała matryca nie będzie dla Ciebie problemem, ten aparat będzie dobrym wyborem.
Sony ZV-E10 II
Wyższy level vlogowania
ZV-E10 II to druga generacja popularnego aparatu vlogowego od Sony. Tym razem producent sięgnął po matrycę znaną z modelu FX30, co oznacza większą szczegółowość i dostęp do 10-bitowego zapisu 4:2:2. Dodatkowo aparat oferuje 4K w 60 klatkach oraz Full HD w 120 fps, co otwiera nowe możliwości twórcze.
W porównaniu do poprzednika pojawił się nowy akumulator (ten sam co w A7 IV), który znacząco wydłuża czas pracy. Nie zabrakło też zaawansowanego autofokusu z wykrywaniem oka i twarzy, a także portu słuchawkowego – czego brakowało w poprzedniku.
Specyfikacja Sony ZV-E10 II
- Matryca: 26 Mpix, APS-C
- Ekran: 3’’ odchylany, 1,04 mln px
- Filmowanie: 4K 60 kl./s, FHD 120 kl./s, 10-bit 4:2:2
- System mocowania: Sony E
- Zakres ISO: 50-102 400
ZV-E10 II to propozycja dla vlogerów i twórców internetowych, którzy oczekują lepszej jakości obrazu bez skomplikowanej obsługi i wysokiej ceny. Brak stabilizacji można łatwo nadrobić gimbalem, a dodatkowo aparat ma całkiem niezłą stabilizację cyfrową Active. Więcej o nim dowiecie się z naszej recenzji Sony ZV-E10 II.
Aparat jest bardzo rozsądnie wyceniony i może być naprawdę niezłą opcją na sprzęt, z którego można całkiem wiele wyciągnąć w kwestii profesjonalnego wideo.
Canon R50 V
Budżetowy aparat na początek
Canon R50 V to odświeżona wersja popularnego modelu dla początkujących, ale tym razem mocno skierowana w stronę filmowców. Aparat oferuje nagrywanie w 4K 60 kl./s (z oversamplingu 6K), a także tryb Full HD 120 klatek. Dodano też obsługę profilu Canon C-Log 3, co daje więcej kontroli nad kolorem.
Dużym atutem jest wprowadzenie portu słuchawkowego i dwóch przycisków nagrywania – dzięki temu aparat sprawdzi się zarówno przy filmowaniu horyzontalnym, jak i pionowym. Canon poprawił też autofokus, który radzi sobie świetnie z wykrywaniem twarzy i oka.
Specyfikacja Canon R50 V
- Matryca: 24,2 Mpix, APS-C
- Ekran: 3’’ odchylany, 1,62 mln px
- Filmowanie: 4K 60 kl./s, FHD 120 kl./s
- System mocowania: EOS R
- Zakres ISO: 100-51200
R50 V to ciekawa propozycja dla początkujących twórców, którzy chcą rozpocząć przygodę z filmowaniem w stylu vlogów, relacji czy krótkich form – i to bez wydawania fortuny.
To jedna z najtańszych propozycji w tym rankingu i dobrze sprawdzi się jako pierwszy aparat do filmowania, który już na początek da Ci całkiem niezłe możliwości.
Sony A7S III
Król filmowania wraca do gry
Długo czekaliśmy na Sony A7S III. Kiedy wreszcie się pojawił, zrobił to w dobrym stylu. Aparat oferuje aż 120 klatek na sekundę w rozdzielczości 4K i dwukrotnie więcej, 240 klatek na sekundę w Full HD.
Tryb filmowy wspierany jest przez jeden z najbardziej wydajnych na rynku systemów stabilizacji matrycy. Aparat oferuje też 10-bitowe próbkowanie 4:2:2 w każdym trybie zapisu.
Specyfikacja Sony A7S III
- Matryca: 12 Mpix, FF
- Ekran: 3” 1440K PX
- Filmowanie: 4K, 120 kl./s, Full HD, 240 kl./s
- System mocowania: Sony E
- Zakres ISO: 100-409 600
To jednak nie wszystko, bo w przypadku nagrywania na zewnętrzny rekorder aparat pozwala wypuścić 16-bitowy materiał 4K 60 kl./s RAW. Sercem aparatu jest matryca w technologii BSI wspierana przez procesor, który, według producenta, jest 8-krotnie wydajniejszy od swojego poprzednika.
Dodajmy do tego usprawniony autofokus i zakres czułości ISO 409 600 w trybie rozszerzonym. Nie zabrakło dwóch slotów na karty pamięci, nie tylko SD, ale również CFexpress typu A. Również czas pracy aparatu został znacząco wydłużony – na jednym ładowaniu uda się filmować przez 95 minut.
Cena nie należy do najniższych, ale to w końcu w pełni profesjonalna kamera filmowa – sprawdź nasz test Sony A7S III, aby się o tym przekonać.
Canon EOS R5 C
8K na pokładzie
Canon EOS R5 C to kamera stworzona na bazie bezlusterkowca Canon EOS R5. Bezlusterkowiec ten wyróżnia się na rynku wysoką rozdzielczością matrycy, jednak wielu zarzucało mu problemy z przegrzewaniem.
EOS R5 C to z kolei pełnoprawna kamera, a co za tym idzie, ma wewnętrzny system chłodzenia i znakomitą filmową ergonomię.
Model ten może nagrywać w 8K bez obaw o przegrzewanie, oferuje 45 Mpix rozdzielczości dla zdjęć i ma technologię Dual Pixel CMOS AF dla ustawiania ostrości.
Specyfikacja Canon EOS R5 C
- Matryca: 45 Mpix, FF
- Ekran: 3,15” 2100 K PX
- Filmowanie: 8K, 30 kl./s, 4K 120 kl./s.
- System mocowania: Canon RF
- Zakres ISO: 100-102 400
Model ten ma możliwości znane z profesjonalnych kamer serii Cinema Line. Może między innymi filmować w formacie Cinema RAW Light, zapewniającego 12-bitowy materiał, nie brak mu też trybów HDR i opcji przydatnych przy pracy, jak waveform czy timecode.
Podobnie jak w kamerach Sony, również tutaj można podłączyć do gorącej stopki moduł pozwalający na korzystanie ze złącza mikrofonowego XLR. Samo menu ekranowe również jest nieco zmodyfikowane względem aparatów i bardziej przypomina to znane z kamer.
Przy swoich zaawansowanych możliwościach kamera zachowuje kompaktową wagę 680 gramów, co pozwala zamontować ją chociażby na dużego drona.
Aparat kosztuje około 13 tys. zł, a główną konkurencją dla tego modelu może być Sony FX3.
Panasonic LUMIX S5IIX
Najlepszy w swojej cenie?
Panasonic od lat prezentuje aparaty, które pod kątem specyfikacji niekiedy przebijają konkurencję, a cenowo wypadają świetnie. Jednak nie każdy myślał o zakupie modelu Panasonika ze względu na przeciętny autofokus.
Sytuacja się zmieniła i obecnie AF w nowych modelach tego producenta nie odbiega zbytnio od konkurencji. A jak z resztą specyfikacji?
Aparat ten oferuje rozdzielczość nawet 6K i zapis w formacie ProRes RAW. Wyposażony jest w system chłodzenia, który zapewnia nagrywanie bez ograniczenia czasowego spowodowanego ewentualnym przegrzaniem.
Specyfikacja Panasonic Lumix S1H
- Matryca: 24 Mpix, FF
- Ekran: 3” 1840K PX
- Filmowanie: 6K, 30 kl./s., 4K 60 kl./s
- System mocowania: L-Mount
- Zakres ISO: 50-204 800 (Dual Native ISO)
Dodajmy do tego możliwość zapisu bezpośrednio na dysk SSD – a więc brak konieczności używania zewnętrznego rekordera oraz takie funkcje jak Real Time LUT, możliwość streamingu czy znakomitą stabilizację matrycy – jedną z najlepszych w swojej klasie.
Warto również nadmienić, że system mocowania L-Mount, z którego korzysta aparat, robi się coraz popularniejszy i można znaleźć na rynku sporo szkieł w dobrych cenach chociażby od Sigmy.
Cena aparatu to około 8 tys. zł. To sprawia, że pod kątem możliwości w tej cenie model jest niemal bezkonkurencyjny. Potencjalny konkurent, Sony A7 IV, kosztuje ponad tysiąc złotych drożej, a posiada przy tym znacznie gorsze możliwości filmowe.
Sony FX30
Świetna budżetowa kamera
Najnowsza propozycja od Sony to kamera z funkcją robienia zdjęć – ten model jest skazany na sukces. Testowałem Sony FX30 i zapewniam, że oferuje świetną ergonomię rodem z kamer filmowych i mnogość trybów, ale jednocześnie ma znakomity autofokus znany z aparatów tego producenta.
Sercem FX30 jest matryca Super 35, czyli APS-C, która znajduje się również w wielu innych filmowych kamerach. W gorszych warunkach oświetleniowych braki matrycy może zniwelować Dual ISO. Z „pomocy” filmowych nie zabrakło również możliwości wgrania własnego LUTa, jak również profilu Cinetone, który nie wymaga dużej obróbki kolorystycznej.
Model ma dwa sloty na karty pamięci, które obsłużą również standard CFExpress. Nie brak również pełnowymiarowego wejścia HDMI, a dokupując specjalny uchwyt można również zyskać wejście XLR.
Specyfikacja Sony FX30
- Matryca: APS-C
- Ekran: 3” 2360 K PX
- Filmowanie: 4K, 120 kl./s.
- System mocowania: Sony E
- Zakres ISO: 100 – 32 000, Dual ISO
Jakie możliwości filmowe oferuje kamera? W Full HD dostajemy 240p, a w 4K 120p, w obu przypadkach naprawdę solidne slow-motion. Przy 4K 120p należy się jednak liczyć z cropem 1,6x, którego nie uświadczymy przy 60 klatkach. Oczywiście zapis jest możliwy z próbkowaniem 4:2:2 i 10 bitami, a maksymalny bitrate plików może sięgać nawet 600 Mbps.
Matryca wyposażona jest w mechaniczną stabilizację oraz elektroniczny tryb Active, zapewniający stabilne ujęcia z ręki. Jakość obrazu to z kolei najwyższa klasa.
Sprawdź cenę modelu Sony FX30.
Fujifilm X-H2S
Filmowy aparat od Fujifilm
Przez wielu uważany za najlepszy bezlusterkowiec z matrycą APS-C. Warto również zainteresować się nim pod kątem filmowania. W trybie wideopozwala na rejestrację materiałów filmowych w formacie 4:2:2 10-bit z jakością 6.2K/30P i 4K/120P, wspiera również popularny w świecie filmowym kodek Apple ProRes 422 HQ.
Producent deklaruje mocne ograniczenie efektu rolling shutter, a aparat posiada wiele ciekawych filmowych funkcji. Wśród nich chociażby Proxy Recording, czyli nagrywanie w surowej formie oraz z niższymi parametrami jako backup.
Specyfikacja Fujifilm X-H2S
- Matryca: 26.1 Mpix, APS-C
- Ekran: 3” 1620K PX
- Filmowanie: 6K, 30 kl./s, 4K, 120 kl./s
- System mocowania: Fujifilm X
- Zakres ISO: 80-51 200
Tym, co wyróżnia aparat jest z pewnością również znakomita dynamika tonalna, która wynosi aż 14EV. Do tego model pochwalić się może świetną stabilizacją matrycy o sile 7EV.
Nie brak mu również wydajnego autofokusa, płaskich profili filmowych i systemu chłodzenia pozwalającego na długie nagrywanie bez konieczności robienia przerw na „ochłonięcie”.
Użytkownicy chwalą sobie również dobrą ergonomię, która oparta jest o proste, ale przyjazne dla użytkownika rozwiązania.
Aparat kosztuje około 11 tys. zł, co równa go z potencjalną pełnoklatkową konkurencją. Jeśli zestawić go z innymi modelami z matrycami APS-C, to tutaj konkurentem może być dla niego Sony A6700.
Blackmagic Cinema Camera 6K
Prawdziwie filmowa kamera
Blackmagic to marka znana z profesjonalnych kamer filmowych, ale od kilku lat wypuszcza też modele konsumenckie. Najpierw był model z matrycą Mikro 4/3, później z APS-C, a teraz producent zaprezentował model oferujący sensor pełnoklatkowy.
Blackmagic Cinema Camera 6K to kamera z mocowaniem L-Mount, która oferuje bezkonkurencyjne możliwości filmowe. Nie brakuje tu możliwości zapisywania surowego materiału o 13-stopniowej dynamice i rozdzielczości 6K.
Specyfikacja Blackmagic Cinema Camera 6K
- Matryca: FF
- Ekran: 5” 921 K PX
- Filmowanie: 6K, 60 kl./s.
- System mocowania: L-Mount
- Zakres ISO: 400, 3200 Dual Native
Kamera pozwala na zapis filmów bezpośrednio na dysk SSD, posiada wielki, bo aż 5-calowy wyświetlacz oraz pełen pakiet wejść potrzebnych w kamerach, w tym dla profesjonalnych mikrofonów. Ma też świetną ergonomię, którą docenią filmowcy oraz menu stworzone głównie z myślą o filmowaniu.
Użytkownicy cenią sobie kolorystykę i jakość obrazu, która jest najbardziej zbliżona do profesjonalnych kamer filmowych spośród konkurencji. Warto jednak wiedzieć, że w tym modelu nie ma co liczyć na stabilizację matrycy i autofokus, więc to kamera niekoniecznie do projektów reportażowych.
Przy swoich dużych możliwościach i niezrównanej jakości kamera ta kosztuje około 12 tys. zł, co wydaje się naprawdę rozsądną kwotą.
Canon EOS R6 II
Dobry stosunek jakości do ceny
EOS R6 był i nadal jest jednym z najpopularniejszych aparatów hybrydowych. Chętnie wybierają go fotografowie, jak i filmowcy. Dzieje się tak ze względu na naprawdę korzystny stosunek możliwości do ceny. Canon EOS R6 II jest aparatem, w którym wszystko, co dobre zostało, a wady zostały wyeliminowane.
Aparat ten, co najważniejsze, pozwala na filmowanie w 4K 50p bez cropa, czego jego potencjalni konkurencji od Sony czy Panasonika nie potrafią. Jest w stanie filmować w 4K 60p bez przegrzewania, z czym problemy miał jego poprzednik. Znany jest też z bardzo ładnych i naturalnych kolorów, które wielu uważa za lepsze niż w aparatach Sony.
Specyfikacja Canon EOS R6 II
- Matryca: 24.2 Mpix, FF
- Ekran: 3” 1620 K PX
- Filmowanie: 4K, 60 kl./s.
- System mocowania: EOS R
- Zakres ISO: 100 – 204 800
Na pokładzie znaleźć można ponadto świetną, aż 8-stopniową stabilizację matrycy oraz znany ze swojej niezawodności autofokus. Nie brak też płaskich profili filmowych i wielu narzędzi znanych z kamer. Użytkownicy cenią sobie również dobra ergonomię oraz stosunkowo długi czas pracy na baterii.
Obecnie kupisz go za 9 tys. zł, co, jak na tak uniwersalny i zaawansowany model, jest naprawdę rozsądną ceną. Zwłaszcza biorąc pod uwagę jego ważna zaletę – 4K50p bez cropa, której w tej półce cenowej niełatwo znaleźć u konkurencji.
Sony RX100 VII
Bezkompromisowy kompakt filmowy
Aparaty kompaktowe kojarzą się raczej z mniej zaawansowanymi aparatami, które dają mniejszy zakres opcji i nieco gorszy obrazek. Żadna z tych rzeczy nie dotyczy Sony RX100 VII. To aparat, który może spokojnie pełnić rolę profesjonalnego sprzętu i sprawdzić się na przykład jako druga kamera.
Jego zaletą bez wątpienia jest niewielki rozmiar, który w połączeniu z uniwersalnością czyni go świetną propozycją w wielu zastosowaniach filmowych typu „run and gun”.
Specyfikacja Sony RX100 VII
- Matryca: 20 Mpix, 1”
- Ekran: 3” 921K PX
- Filmowanie: Full HD, 25 kl./s.
- System mocowania: Brak
- Zakres ISO: 200 – 25600
Aparat ma 1-calową matrycę, ale mimo tego jego możliwości nie są małe, bo rejestruje obraz o wysokiej jakości. Kręci filmy w rozdzielczości Full HD z prędkością 120 kl./s, a w specjalnym trybie super slow-motion oferuje spowolnienie na poziomie nawet 960 kl./s. W 4K obraz nagramy z prędkością 30 klatek na sekundę.
W modelu nie zabrakło profili filmowych, w tym logarytmicznych oraz trybu HLG. W filmowaniu pomagają m.in. zebra i peaking, a dużą zaletą modelu jest również obiektyw o szerokim zakresie 24-200 mm w przeliczeniu na pełną klatkę i ze światłem f/2.8-4.5. Znakomicie sprawdza się również autofokus, który ostrzy szybko i celnie.
Aparat jest niemal identyczny jak jego poprzednik, z jedną małą, ale znaczącą różnicą – ma wejście mikrofonowe. To bardzo istotna informacja, zwłaszcza z punktu widzenia vlogerów.
Za sprzęt trzeba obecnie zapłacić tyle, co za wiele bezlusterkowców. Sporo, ale to model warty swojej ceny. Oferuje profesjonalne możliwości, a małe rozmiary zapewniają dużą uniwersalność i możliwość zabrania go ze sobą wszędzie.
To również warto przeczytać!
Szukasz czegoś na start? Zerknij na nasz TOP najlepszych aparatów dla amatora.
Szukasz czegoś w konkretnym budżecie? Oto najlepsze aparaty do 3000 zł, 5000 zł i 10 000 zł.
Na stronie mogą występować linki afiliacyjne lub reklamowe.




















Dodaj komentarz