>
Kategorie: TelefonyTesty

Apple iPhone 5s – test aparatu

Jak w zastosowaniach fotograficznych sprawdzi się iPhone 5s? Czy najnowsze dziecko firmy z Cupertino w dalszym ciągu jest tak dobre pod względem jakości zdjęć, jak do tej pory zwykliśmy uważać?

Apple iPhone 5s / fot. gsmManiaK.pl

Apple iPhone 5s

od: 899 zł »

Budowa / przyciski / ergonomia

Spust migawki w przycisku głośności

4-calowy iPhone 5s w dalszym ciągu należy do smartfonów najbardziej poręcznych i wygodnych w zastosowaniach fotograficznych. Ta kompaktowa konstrukcja – względem innych „flagowców” – sprawia, że nie musimy się w ogóle obawiać o to, że sprzęt wyślizgnie nam się z ręki.

Za spust migawki dubluje tu przycisk głośności (dowolny), który przy pojedynczym naciśnięciu zachowa jedną klatkę, po przytrzymaniu zarejestruje szybką serie fotografii. Oczywiście guziki nie są dwustopniowe, tak, jak ma to miejsce w Sony Xperii Z2 – i raczej jest to minus, niż plus.

Mniejszy ekran oznacza większą uniwersalność, ale i nieco niższy komfort przy kadrowaniu. W zestawieniu z pozostałymi propozycjami na ten rok, iPhone 5s ma do zaoferowania natywny stosunek boków 4:3, co przekłada się na trochę niewykorzystanej przestrzeni i proporcjonalnie mniejszy obraz, niż w takim Galaxy S5, wspomnianej już Xperii czy HTC One M8.

iPhone 5s – najważniejsze cechy aparatu

  • 1/3-calowa matryca o rozdzielczości 8 megapikseli;
  • natywny stosunek boków – 4:3;
  • średnica piksela – 1,5 mikrometra;
  • obiektyw o ogniskowej 30 mm (w ekwiwalencie dla pełnej klatki) z jasnością f/2,2;
  • filmowanie w jakości 1080p przy 30 kl./s, tryb 120 kl./s przy 720p;
  • dwutonowa lampa błyskowa;
  • tryb zdjęć seryjnych na poziomie 10 kl./s;
  • tryb HDR.

Smartfon nie jest też wodoodporny, na czym zyskują propozycje Sony i Samsunga. Nie sposób natomiast narzekać na czytelność ekranu nawet w ostrym świetle słonecznym – owszem, koreański S5 radzi sobie lepiej, ale produkt Apple’a nie pozostaje daleko w tyle.

Przejdźmy natomiast do najważniejszej sekcji – jakości zdjęć. Okazuje się bowiem, że – jak zwykle – Apple wiele rzeczy zrobiło świetnie.

Matryca / optyka / jakość zdjęć

Większa matryca – i to jest w tym wszystkim najważniejsze

O ile różnice między sensorami APS-C, 1-calowymi i Mikro Cztery Trzecie zdają się ostatnio zacierać coraz wyraźniej, tak w przypadku fotografii mobilnej ma to jeszcze znaczenie dość istotne. Apple postanowiło iPhone’a 5s wyposażyć w sensor o średnicy 1/3 cala – o 0,2 większy, niż w przypadku poprzednich generacji, kwalifikujący się w naszych wewnętrznych specyfikacjach do miana „dużego”.

Nie jest jednak wymiarowo zbliżony do Xperii Z2 czy Galaxy S4 Zoom – urządzenia te oferują bowiem matryce żywcem wyjęte z aparatów kompaktowych, przynajmniej jeśli chodzi o powierzchnię. iPhone’owi 5s – od strony sensora – daleko też do Nokii Lumii 1020. Wyraźnie widać to poniżej, na grafice, którą przygotowałem z pomocą tego serwisu.

Porównanie matryc w popularnych smartfonach / fot. fotoManiaK, za: Sensor Size Comparison

Od góry idąc, widzimy matrycę 2/3-calową, 1/2,3-calową, 1/3-calową i – wreszcie – standardową dla telefonów 1/3,2-calową. iPhone 5s utrzymuje się więc w średniej, sporo nadrabiając świetnymi algorytmami obróbki obrazu. Niemniej jednak w dalszym ciągu jest to matryca praktycznie 4-krotnie mniejsza, niż we flagowym od strony fotograficznej smartfonie Finów.

Plusem jest na pewno konstrukcja typu BSI (Back-Side Illumination), czyli podświetlanie sensora od tyłu, bezpośrednio przekładające się na mniejsze szumy przy fotografowaniu w gorszych warunkach oświetleniowych. Już coraz więcej firm skłania się w stronę tego rozwiązania – a to dla nas bardzo dobra wiadomość, bo w zestawieniu z technologią FSI, gdzie cała elektronika umiejscowiona jest przed matrycą, otrzymujemy po prostu lepszą jakość obrazu.

Od strony optyki, Apple zadbało o szkło z ogniskową wynoszącą 30 mm w ekwiwalencie dla filmu 135; otrzymujemy więc nieco węższe pole widzenia, niż u większości konkurentów ze obiektywami o ogniskowych rzędu 28 mm. Niemniej jednak przy światłosile na poziomie f/2,2 możemy liczyć na naturalne rozmycie tła, obecne zresztą w produktach z Cupertino od czasów modelu 4s.

Dobrze funkcjonuje tu autofocus, dobierając odpowiednie wartości ekspozycji po wskazaniu danego punktu ostrości. Możemy też, przytrzymując palec dłużej w obszarze kadrowania, uruchomić tradycyjną blokadę ekspozycji i właśnie (AE/AF Lock).

W natywnej aplikacji próżno szukać ustawień manualnych czy – w gruncie rzeczy – jakichkolwiek. Działając w duchu ogólnej prostoty, Apple swoje założenia przełożyło również na aparat. Ma być łatwo, ma być szybko, ma być przyjemnie, bez martwienia się o ISO, kompensację ekspozycji czy jakikolwiek inny aspekt, który możemy kojarzyć z lustrzankowych trybów „M”.

[nggallery id=269 template=techmaniak]

Mamy więc spust migawki, opcję uruchomienia lampy (również z wymuszonym błyskiem), włączenie lub wyłącznie HDR-u (lub tryb automatyczny), skromną ikonkę filtrów oraz kilka opcji głównych:

  • wolno, czyli filmowanie w 120 kl./s;
  • wideo – filmowanie w 1080p i 30 kl./s;
  • fotografowanie w 4:3;
  • fotografowanie w 1:1;
  • panorama.

Lampa błyskowa

O ile w dalszym ciągu nic nie przebije palników ksenonowych, tak lampie True Tone z iPhone’a 5s niewiele brakuje do ideału. Nie zamrozimy może ruchu, ale światło wyzwalane przez ten dwutonowy mechanizm jest zadziwiająco naturalne. Poniżej widzicie przykład realizowany w pełnej ciemności – większość telefonów w tym „garażowym” teście polega na starcie. Smartfon Apple, natomiast, wyszedł z niego obronną ręką, bez szczególnych problemów uzyskując niezłą jakość obrazu. W Cupertino najwyraźniej preferują „naturalny” szum w miejsce wymuszonego, szkodliwego dla fotografii, intensywnego odszumiania. Popieram!

Zdjęcie bez lampy

Zdjęcie z lampą 

Zdjęcia nocne

W nocy iPhone też radzi sobie bardzo dobrze – moim zdaniem lepiej, niż niektóre konkurencyjne flagowce, nawet te z większym fizycznie sensorem. Zobaczcie zresztą sami; poziom detali jest dość zadowalający, a przy tym nie mamy do czynienia z inwazyjnymi algorytmami odszumiania.

Tryb zdjęć seryjnych

10 klatek na sekundę jest w iPhone 5s możliwe do osiągnięcia po dłuższym przytrzymaniu przycisku – albo fizycznego (głośności) albo ekranowego. Efekt powinien zadowolić większość miłośników sportu… lub składania dziwnych GIF-ów z piątkowych wieczorów.

Wbudowane filtry

HDR i kilka efektów

Apple postarało się o dostarczenie nam 8 różnych filtrów kolorystycznych. Są to, kolejno:

  • Noir;
  • Chromowe;
  • Błyskawiczne;
  • Tonalne;
  • Transfer;
  • Mono;
  • Wygaszone;
  • Proces;

iPhone 5s - filtry / fot. fotoManiaK.pl

W środku zestawienia widać również jednoznaczne „Brak”, służące jako obraz referencyjny. Z każdego efektu możemy skorzystać poprzez dotknięcie monochromatycznej ikony w prawym, dolnym rogu (gdy trzymamy telefon pionowo) lub w prawym, górnym rogu (w orientacji poziomej).

iPhone 5s - filtry / fot. fotoManiaK.pl

Panorama
Apple oddaje nam do dyspozycji również tryb zdjęć panoramicznych – poniżej widzicie efekty jego zastosowania.


HDR

Kolejny tryb, z którego dobrodziejstw możemy korzystać, to zintegrowany HDR. Możemy go albo aktywować w pozycji automatycznej, albo wyłączyć – polecam tę pierwszą opcję. Funkcja rozszerzonego zakresu dynamicznego w ogóle nie wpływa na prędkość fotografowania, a niejednokrotnie może nam się przydać.

Niżej widzicie trzy przykłady, gdzie raz ekspozycję mierzyłem na niebo, drugi raz na fragmenty zaciemnione. Po uruchomieniu HDR-u, wszystkie elementy w kadrze zostały ładnie zrównoważone.

Ekspozycja na partie jasne

Ekspozycja na partie ciemne

Zdjęcie z HDR

iPhone 5s – zdjęcia testowe

 

Tryb filmowy

iPhone 5s rejestruje obraz w jakości Full HD (1920 x 1080) z prędkością 30 kl./s – jest to więc standardowa rozdzielczość ze standardowym klatkażem. Alternatywą jest tryb zwolnionego tempa, umożliwiający nam kręcenie materiału w rozdzielczości 1280 x 720 z szybkością 120 kl./s. Bez wątpienia plusem w pierwszym segmencie jest dobra jakość obrazu nawet w nieco gorszym świetle, czego dowodzimy na poniższych przykładach:

Podsumowanie

Świetna propozycja dla mobilnych fotografów

Apple kolejny już raz udowadnia, że dobry aparat można upchnąć w niewielkim korpusie. Aplikacja pracuje błyskawicznie – owszem, oddaje nam do dyspozycji tylko podstawowe narzędzia, ale zawsze możemy wyposażyć się w program firmy trzeciej. Jeśli natomiast o samą jakość obrazu chodzi, to ta stoi na świetnym poziomie – przykładowe zdjęcia dowodzą, że nawet przy słabszym świetle iPhone potrafi wygenerować dobre wizualnie zdjęcia, bez nadmiernego wykorzystywania algorytmów odszumiających.

Nie zapominajmy też o zapowiedzianym rozwoju całej platformy – wraz z nadejściem na jesień kolejnej generacji mobilnego systemu Apple, miłośnikom komórkowej fotografii zostaną oddane do dyspozycji kolejne, użyteczne narzędzia, o których więcej przeczytacie na fotoManiaKu.

Apple iPhone 5s / fot. gsmManiaK.pl

ZALETY
  • Design;
  • Prędkość działania;
  • Spust migawki w przycisku głośności;
  • Szybki tryb zdjęć seryjnych;
  • Prostota obsługi;
  • Dwutonowa lampa błyskowa;
  • Filmowanie w zwolnionym tempie;
  • Odwzorowanie detali;
  • Jasny obiektyw;
  • Skuteczny HDR;
  • Filtry efektowe.
WADY
  • Brak dwustopniowego spustu migawki;
  • Brak trybu ręcznego;
  • Przegrywa z konkurentami pod względem ilości zintegrowanych funkcji.

Ceny Apple iPhone 5s

Apple iPhone 5s

od: 899 zł »

Antoni Żółciak

Disqus Comments Loading...

Najnowsze artykuły

LAMAX X5.2. Czy ta tania kamera to konkurencja dla GoPro?

Rynek kamer sportowych ma się dobrze. LAMAX X5.2 to kamera, która wyglądem przypomina GoPro. Kosztuje…

2024-04-27

Drukarka do zdjęć za mniej niż 100 zł. Skorzystaj z tej promocji!

Za jedyne 99 zł możesz kupić drukarkę do zdjęć. Wszystko dzięki tej promocji, w której…

2024-04-26

Wiadomość dnia: Sigma i Tamron z obiektywami dla Canon EOS RF

Na ten moment czekaliśmy za długo, ale w końcu nadszedł. Tanie obiektywy EOS RF pojawiły…

2024-04-23

Najlepsze aparaty cyfrowe 2024 według TIPA

Ogłoszono właśnie tegorocznych zwycięzców TIPA World Awards. Oto najlepsze aparaty, które warto mieć. Każdy znajdzie…

2024-04-20

Uniwersalny i szeroki zoom: Sony FE 16–25 mm F2.8 G

Bardzo ciekawe szkło wzbogaciło ofertę Sony. Zoom FE 16–25 mm F2.8 G oferuje nieoczywiste parametry,…

2024-04-17

LUMIX S5 II i S5 IIX z funkcjami kamer filmowych. Musisz to zainstalować

LUMIX S5 II i S5 IIX to świetne aparaty, które mogą być jeszcze lepsze. Oba…

2024-04-16

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polityka Cookies