>

Sony A7 i A7R, czyli co oznacza pełna klatka w bezlusterkowcu

Wiele miesięcy oczekiwania, wypatrywania, powątpiewania – no i w końcu jest. Sony przedstawiło bezlusterkowca A7 i A7R, oparte na pełnoklatkowej matrycy i procesorze obrazu BIONZ X. Czego możemy spodziewać się po nowej konstrukcji?

Specyfikacja techniczna

Ogólne
Data premiery 10.2013
Typ bezlusterkowiec
Budowa
Wymiary 127 x 94 x 48 mm
Waga 465 gram
Obudowa magnezowa
Matryca i procesor
Format i typ pełna klatka (35.8 x 23.9 mm), CMOS Exmor
Rozdzielczość 24.3 Mpix (Sony A7), 36.4 Mpix (Sony A7R)
Czułość ISO 100-25600
Ekran
Rozmiar 3″
Typ ekranu uchylany
Rozdzielczość
Pozostałe
Nagrywanie filmów 1920 x 1080, AVCHD
mikrofon stereo
Zdjęcia seryjne 5 kl.s (Sony A7), 4 kl./s (A7R)
Mechanizm czyszczenia matrycy tak
Stabilizacja obrazu tak
Migawka 30-1/4000s
Obsługa kart SD/SDHC/SDXC
Lampa błyskowa tak, pop-up
Hot-shoe tak
Wizjer OLED Tru-Finder, 2.36 mln punktów
Bateria
Typ/pojemność Akumulator litowo-jonowy NP-FW50
Wydajność
Funkcje
Nastawy automatyczne tak
Nastawy ręczne tak
Efekty tak
Inne Akcelerometr, Wi-Fi, NFC, Mini HDMI (C)

Wideo prezentacja A7

Chłopaki z polskiego Sony przygotowali treściwy klip, w którym prezentują – w luźny i całkowicie zrozumiały sposób – zalety pełnoklatkowego bezlusterkowca. Dzięki temu możemy obejrzeć pierwsze wrażenia w formie klipu z komentarzem w rodzimym języku.

Budowa i jakość wykonania

Nie tylko jedna z najmniejszych, ale też najtańszych pełnych klatek na rynku

A7 i A7R są z zewnątrz identyczne, mają natomiast różne matryce i inny układ autofucusu. A7 wykorzystuje 24-megapikselowy sensor CMOS, podczas gdy A7R bazuje na pozbawionej filtra dolnoprzepustowego matrycy o rozdzielczości 36 megapikseli. AF, z kolei, jest w A7 hybrydowy – a w A7R nie. Obydwa „CMOS-y” instalowane w korpusach są pełnoklatkowe, co pozwala sklasyfikować premierowe cyfrówki jako najlżejsze na świecie tego typu sprzęty z wymiennymi obiektywami.

Słusznie zauważyli niektórzy komentujący – od strony designu A7 i A7R przywodzą na myśl połączenie Olympusów serii OM-D i NEX-7, czyli jednego z bardziej udanych bezlusterkowców Sony. Magnezowy korpus zapewni wytrzymałość i odporność przed ewentualnymi uszkodzeniami mechanicznymi, a dodatkowe uszczelnienia korpusu zagwarantują bezpieczeństwo przed kurzem i wilgocią.

Od strony ergonomii sprawa też prezentuje się bardzo dobrze. Wyprowadzone na górnym panelu pokrętła i przyciski sprzyjają ręcznej kontroli ekspozycji, podobnie zresztą jak dwa kolejne pokrętła ulokowane dokładnie tak, jak w tradycyjnych lustrzankach. Dostęp do tradycyjnych trybów PASM powinien ucieszyć każdego, zaawansowanego użytkownika. Jeszcze lepsza okazuje się możliwość zapisania dwóch własnych zestawów ustawień, optymalizowanych bezpośrednio pod własnym kątem.

Mamy tu też odchylany, trzycalowy monitor LCD o rozdzielczości 1.23 miliona punktów i wizjer elektroniczny oparty na panelu XGA o rozdzielczości 2.4 miliona punktów, z powiększeniem 0.71x i pokryciem 100% kadru.

Pojawia się tu też Wi-Fi i NFC, co oznacza możliwość zdalnego sterowania z wykorzystaniem smartfona czy tabletu. A7 i A7R w pełni wspierają aplikację PlayMemories (dostępną w Google Play i AppStore), a jeśli macie laptopa, to możecie aparatem sterować przez kabel USB.

Funkcjonalność

Zapowiada się bardzo, bardzo dobrze…

Ambicja, postęp i odwaga to słowa najlepiej opisujące ostatnie działania Sony. Firma stara się jak może, zaznaczając swoją obecność na rynku w sposób innowacyjny. Robi to też o tyle rozsądnie, że każdy ostatni produkt – RX1 czy dzisiejsze A7/A7R – są ryzykowne, ale jednocześnie w pełni używalne i fantastycznie skonstruowane. W zestawieniu z RX1, A7 cechują się większą funkcjonalnością i niższą ceną, co już niedługo pozwoli niektórym zastanowić się nad faktycznym zakupem tych aparatów.

Jeśli już za 1699 dolarów możemy mieć pełnoklatkowy korpus, to jest to jeden z najtańszych tego typu sprzętów w ogóle. Problem stanowi kompatybilność z obiektywami… Czy raczej niekompatybilność z tymi, które pojawiły się dotychczas dla mocowania E. Na szczęście, firma przedstawiła zestaw nowych szkieł – te jednak należą do produktów drogich i wcale nie ułatwiających podjęcia decyzji zakupowej. Owszem, sprzęt zapewne będzie doskonały, ale cena może skutecznie odstraszyć potencjalnych nabywców.

Niemniej jednak od strony funkcjonalności dostajemy produkt kompletny. Poza już wymienianymi cechami dostajemy tu jeszcze tryb filmowy Full HD (1920 x 1080, 50p) z zapisem AVCHD/MP4, stopkę Multi Interface, pozwalającą na podpięcie rozmaitych akcesoriów, wreszcie tryb seryjny umożliwiający rejestrowanie 5 klatek na sekundę (w A7) i 4 klatek na sekundę (w A7R).

Podsumowanie

To nie są NEX-y. Mimo podobieństw wizualnych i funkcjonalnych, A7 i A7R będą pracować na własny rachunek. Decyzja może być uwarunkowana kilkoma czynnikami. Pierwszy to cena aparatu; dość niewysoka, jeśli patrzeć przez pryzmat matrycy i wymiarów, ale zbyt wysoka, jeśli porównać z dotychczasowymi premierami linii NEX. Tak czy inaczej eksperyment uda się na pewno – zainteresowanie, jakie wzbudzają nowe aparaty, jest po prostu ogromne. Trudno oszacować popularność tych produktów (1700 i 2300 USD to wciąż dużo pieniędzy), ale w redakcji wszyscy życzymy im jak najlepiej.

A7 i A7R trafią do sklepów w połowie listopada.

Ceny Sony Alpha 7

Sony Alpha 7

od: 7.199 zł »

Antoni Żółciak

Disqus Comments Loading...

Najnowsze artykuły

LAMAX X5.2. Czy ta tania kamera to konkurencja dla GoPro?

Rynek kamer sportowych ma się dobrze. LAMAX X5.2 to kamera, która wyglądem przypomina GoPro. Kosztuje…

2024-04-27

Drukarka do zdjęć za mniej niż 100 zł. Skorzystaj z tej promocji!

Za jedyne 99 zł możesz kupić drukarkę do zdjęć. Wszystko dzięki tej promocji, w której…

2024-04-26

Wiadomość dnia: Sigma i Tamron z obiektywami dla Canon EOS RF

Na ten moment czekaliśmy za długo, ale w końcu nadszedł. Tanie obiektywy EOS RF pojawiły…

2024-04-23

Najlepsze aparaty cyfrowe 2024 według TIPA

Ogłoszono właśnie tegorocznych zwycięzców TIPA World Awards. Oto najlepsze aparaty, które warto mieć. Każdy znajdzie…

2024-04-20

Uniwersalny i szeroki zoom: Sony FE 16–25 mm F2.8 G

Bardzo ciekawe szkło wzbogaciło ofertę Sony. Zoom FE 16–25 mm F2.8 G oferuje nieoczywiste parametry,…

2024-04-17

LUMIX S5 II i S5 IIX z funkcjami kamer filmowych. Musisz to zainstalować

LUMIX S5 II i S5 IIX to świetne aparaty, które mogą być jeszcze lepsze. Oba…

2024-04-16

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polityka Cookies