>

Echo japońskiej katastrofy w świecie fotografii

W zeszły piątek Japonia przeżyła prawdziwą tragedię. Natura dała o sobie znać zsyłając na kraj kwitnącej wiśni trzęsienie ziemi oraz potężną falę tsunami. Ruchy sejsmiczne osiągnęły największą od 140 lat magnitudę 8,8 stopnia w skali Richtera. Woda z kolei wezbrała na wysokość 10 metrów. Poza oczywistymi efektami kryzysu żywiołów na społeczeństwo i gospodarkę, skutki katastrofy odczuje również świat fotografii.

Nikon musiał zamknąć kompleks produkujący lustrzanki zlokalizowany w prefekturze Miyagi. Przedstawiciele japońskiego giganta zapewniają, że budynki pomimo licznych uszkodzeń wciąż stoją. Pomijając kwestię napraw, wznowienie pracy dzisiaj jest technicznie niemożliwe z powodu braku stałego dopływu prądu i materiałów.

W prefekturze Iwate, Toshiba została zmuszona do zamknięcia potężnej fabryki matryc CMOS dedykowanych telefonom komórkowym. Żadne budynki nie zostały jednak uszkodzone, a ewakuowani pracownicy, w teorii mogą przywrócić produkcję lada chwila.

Najmniej wydaje się ucierpiał Canon. Zgodnie z oficjalnym oświadczeniem, oddział w prefekturze Tochigi doznał mało znaczących uszkodzeń oraz zarejestrowano kilka kontuzji i urazów wśród pracowników. Nie zostało jednak wspomniane, jaki to będzie miało wpływ na produkcję.

Firma Sony, tak jak pisaliśmy już wcześniej, ewakuowała aż sześć fabryk produkujących głównie urządzenia technologii Blu-ray. Fotograficzny segment wydaje się zatem nienaruszony. Parter jednego z kompleksów w prefekturze Miyagi, która ucierpiała najbardziej w fali tsunami, pozostaje zalany przez wodę. Nie wiadomo, kiedy japoński gigant wznowi pracę.

Jak widać przyszłość dla niektórych producentów nie wygląda różowo. Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że w większości wypadków skończy się na kilkudniowych opóźnieniach. Jednakże właśnie to może spowodować bardziej druzgoczący efekt niż kryzys żywiołów. Każdy stracony w produkcji dzień, to ogromne straty finansowe.

Źródło: Photography Bay

Arkadiusz Marcjanek

Disqus Comments Loading...

Najnowsze artykuły

Canon RF 24-70 mm f/2.8L IS USM. Ten obiektyw zastąpi wszystkie inne

Sprawdzamy Canon RF 24-70mm f/2.8L IS USM. Ten uniwersalny obiektyw pokrywa szeroki zakres ogniskowych i…

2025-06-11

Sony FX2, czyli A7 IV w filmowym wydaniu

Sony FX2 to nowa kamera z serii Cinema Line. Lokowana nieco niżej niż FX3, ale…

2025-05-29

Jeden aparat, dwie wersje. Panasonic Lumix S1II i S1IIE

Panasonic Lumix S1II i S1IIE to dwa warianty pełnoklatkowego aparatu. Stworzone dla tych mniej i…

2025-05-13

Jaki aparat dla amatora? Te 10 modeli warto kupić w 2025 roku

Kupujesz pierwszy aparat i zastanawiasz się, który będzie najlepszy? Zerknij na nasz TOP-10 - wybraliśmy…

2025-05-12

Przetestuj sprzęt i weź udział w sesjach zdjęciowych – ŚwiatłoSiła 2025

Kolejna edycja fotograficznego festiwalu to szansa na testowanie aparatów i obiektywów, udział w sesjach zdjęciowych…

2025-04-24

Sony A7S III z nową funkcją znaną z kamer filmowych

Sony A7S III dzięki aktualizacji oprogramowania zyskuje nową funkcję filmową, której bardzo brakowało. Nowe oprogramowanie…

2025-04-23

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polityka Cookies