>

Czy warto kupić Canon EOS R5 i EOS R6? To musisz o nich wiedzieć

Canon EOS R5 i Canon EOS R6 to pełnoklatkowe bezlusterkowce dla zawodowców. Zwłaszcza EOS R5 wyznacza nowe trendy na rynku. Postanowiliśmy się dokładnie przyjrzeć tym aparatom i podzielić się z Wami wnioskami.

Canon EOS R5 i mniej zaawansowany EOS R6 zadebiutowały w lipcu, choć zwłaszcza o tym pierwszym słyszeliśmy od wielu miesięcy. To najbardziej zaawansowany bezlusterkowiec Canona i zarazem pierwszy, który mocno zagroził konkurencji. Również EOS R6 jest modelem z wysokiej półki, a jego cena (niemal o połowę niż R5) wydaje się całkiem niezła względem możliwości.

W tym tekście przyglądam się najważniejszym cechom obu modeli i sprawdzam, jakie są ich największe zalety i wady.

Najsilniejsza na rynku stabilizacja

Oba modele wyposażone są w niezwykle wydajną stabilizację matrycy. Współpracuje ona ze stabilizacją w obiektywach, a połączenie dwóch systemów gwarantuje siłę rzędu 8EV. To znakomity wynik, który jest jednocześnie najlepszym na rynku (Olympus oferuje 7,5 EV). Tak wydajna stabilizacja zapewnia możliwość fotografowania po zmroku bez statywu, jak i filmowania z ręki, gwarantując stabilny kadr.

Modele różnią się baterią

Maksymalny czas pracy na jednej baterii dla EOSa R5 wynosi 490 zdjęć przy ekranie w trybie oszczędnym oraz 320, gdy korzystamy z elektronicznego wizjera. Co ciekawe, EOS R6 wypada lepiej. Oferuje 510 zdjęć z ekranem i 380 z elektronicznym wizjerem. To już naprawdę solidny wynik, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że w obu aparatach pracuje stabilizacja matrycy, która zużywa przecież sporo energii.

Canon EOS R5 / fot. Canon

Aparaty różnią się wyglądem

Na obudowach obu modeli znajdziemy zauważalne różnice. Pierwsza to obecność wyświetlacza na górnej części obudowy – jest on w modelu EOS R5, natomiast w tańszym R6 go zabrakło. W droższym modelu pokrętło trybów jest za to niestety ograniczony, podczas gdy w tańszej wersji znajdziemy tradycyjne pokrętło z trybami P,A,S,M. Dla mnie rozwiązanie z tradycyjnym pokrętłem jest znacznie wygodniejsze, jednak obecność ekranu u góry też jest bardzo przydatna.

Różnica w kartach pamięci

Oba aparaty wyposażone zostały w dwa sloty na karty pamięci. Różnica jednak polega na tym, że EOS R6 posiada dwa wejścia na karty SD, podczas gdy w droższym modelu jedno wejście jest na kartę SD, drugie natomiast CFexpress. To wydajniejsze i, według wielu, bardziej niezawodne karty. Wejście to okaże się niezastąpione, gdy będziemy chcieli zapisać nieskompresowany materiał w 8K nie używając zewnętrznego rejestratora.

Crop w trybie filmowym…

Wiele osób nie może wybaczyć Canonowi, że w swoim pełnoklatkowym bezlusterkowcu „zasponsorował” użytkownikom crop w rozdzielczości 4K. W modelu R6 crop znowu się pojawia, choć minimalny – 1,07x. Występuje w rozdzielczości 4K. Na szczęście żadnego cropa nie uświadczymy w R5, również w rozdzielczości 8K. Jest to więc 8K z całej matrycy.

Filmowanie nie do pobicia

Od początku najgłośniej mówiło się o trybie filmowym w R5. Rozdzielczość 8K 30p to rekord na rynku. Warto dodać, że w tym trybie aparat nagra obraz 12-bit 8K RAW wewnętrznie, bez konieczności używania zewnętrznego rejestratora. Do tego jednak potrzebna będzie wspomniana wcześniej karta CFexpress. Co ciekawe, aparat oferuje również opcję filmowania symultanicznego. Na drugiej karcie SD jednocześnie może nagrywać materiał 4K MP4.

Tym sposobem otrzymamy swoiste proxy, które pozwoli na przykład na wstępną selekcję materiału, czy stworzenie pierwszej „układki” montażowej. Dzięki temu w 8K będziemy mogli montować już docelowy materiał, a wiadomo, że 8K obciąży procesory w niemiłosierny sposób. Tryb filmowy w R6 jest nieco uboższy. Przede wszystkim nie ma rozdzielczości 8K i nie możemy nagrywać klipów ALL-I.

fot. Canon

Warto też zwrócić uwagę, że oba aparaty posiadają 30-minutowy limit nagrywania filmów w 4K. Z kolei w 8K limit wynosi 20 minut. Skąd się bierze? Po pierwsze może chodzić o europejskie restrykcje, według których urządzenie filmujące powyżej 30 minut jest kamerą, nie aparatem, a to skutkuje wyższym cłem. Jednak konkurencyjny Lumix S1H takiego ograniczenia nie posiada. Być może więc chodzi również o to, że producent obawia się przegrzewania aparatu przy dłuższym filmowania.

Taki problem wyeliminował Panasonic przez zaimplementowanie specjalnego systemu chłodzenia. W Canonie takiego rozwiązania zabrakło i wielu ma obawy, że to poskutkuje szybkim przegrzewaniem aparatu podczas filmowania w najwyższej rozdzielczości.

Cenowo nie jest źle

Jeśli spojrzymy na konkurencję, to dla Canona EOS R5 nie jest ona wielka. Chyba tylko Lumix S1H może się z nim równać, choć nie oferuje tak wysokiej rozdzielczości dla wideo. Dlatego nieprzypadkowo cena nowego Canon jest o 100 dolarów niższa od S1H w momencie premiery. Wynosi ona 3900 dolarów. EOS R6 kosztuje znacznie mniej, 2500 dolarów, a więc cenowo pozycjonuje się niżej. Teraz musimy poczekać na premierę Sony A7S III, która planowana jest jeszcze w tym miesiącu. To właśnie ten aparat stanie się kolejnym konkurentem Canona.

Na razie można stwierdzić, że Canon znowu to zrobił. Znowu, jak w 2008 roku, gdy do lustrzanki 5D Mark II dodał tryb Full HD, producent pokazał nowość, która wyprzedza konkurencję. Teraz zobaczymy, co będzie dalej. W końcu wciąż w portfolio producenta brakuje bezlusterkowca z zaawansowanymi możliwościami fotograficznymi. Jednak już dziś można powiedzieć: Canon wraca do gry!

Ceny w sklepach

Canon EOS R5

od: 12.287 zł »

Canon EOS R6

od: 11.445 zł »

Dominik Patoła

Disqus Comments Loading...

Najnowsze artykuły

Przetestuj sprzęt i weź udział w sesjach zdjęciowych – ŚwiatłoSiła 2025

Kolejna edycja fotograficznego festiwalu to szansa na testowanie aparatów i obiektywów, udział w sesjach zdjęciowych…

2025-04-24

Sony A7S III z nową funkcją znaną z kamer filmowych

Sony A7S III dzięki aktualizacji oprogramowania zyskuje nową funkcję filmową, której bardzo brakowało. Nowe oprogramowanie…

2025-04-23

Sony FE 50–150 mm F2 GM – pierwszy teleobiektyw z tak jasną przysłoną

Teleobiektyw z tak jasną przysłoną - tego jeszcze nie było. Sony promuje go jako pierwszy…

2025-04-23

600 zł za jasny i szeroki obiektyw do Canona. TTARTISAN 10 mm F2.0 w super cenie

TTARTISAN 10 mm F2.0 zapewnia szeroką ogniskową i jasną przysłonę. Jest dedykowany mnatrycom APS-C i…

2025-04-22

Najlepsze aparaty cyfrowe 2025 według TIPA. Co warto kupić?

Nagrody TIPA 2025 zostały rozdane. Jaki aparat warto kupić w 2025 roku? Oto najlepsze aparaty…

2025-04-18

Jaki aparat do 3000 zł? Najlepsze bezlusterkowce w 2025 roku

Dobry aparat do 3000 zł? To możliwe. Dysponując niewielką na dzisiejsze czasy kwotą można kupić…

2025-04-17

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polityka Cookies