>

Czyje ISO jest lepsze, czyli pojedynek popularnych aparatów (Sony, Canon, Nikon, Olympus, Panasonic)

Ostatnie miesiące przyniosły kilka interesujących premier w świecie cyfrowych aparatów fotograficznych, a jednocześnie dały znakomitą okazję do porównania możliwości najświeższych konstrukcji, z nieco starszą konkurencją. Ponieważ zbliżający się małymi krokami koniec roku sprzyja wszelkim porównaniom, poniżej znajdziecie trzy interesujące odnośniki do materiałów testowych, których autorzy próbują odpowiedzieć na jedno, bardzo zasadnicze pytanie – czyje ISO jest lepsze? A odpowiedź wbrew pozorom, nie jest taka prosta.

Sony Alpha A850 vs Sony Alpha A900 vs Canon EOS 5D Mark II

Na początek pojedynek pomiędzy trzema lustrzankami, zbudowanymi na bazie pełnej klatki. Jeden z redaktorów znanego serwisu PhotographyBay, na celownik wziął popularną konstrukcję zaprojektowaną przez inżynierów Canona i zestawił ją z dwoma aparatami pochodzącymi z rodziny Sony. Test jest o tyle ciekawy, iż walczą ze sobą urządzenia, w praktyce różniące się dość znacznie ceną. Zobaczmy zatem, jakie będą wyniki tego starcia.

TESTOWANE MODELE

 
Canon EOS 5D Mark II

 

    
Sony Alpha A900

 

    
Sony Alpha A850

 

  

 
ODNOŚNIK DO TESTU
Szczegółowe dane, jak również zdjęcia testowe znajdziecie tutaj.

WNIOSKI
Nie zaskakuje fakt, iż obie Alfy wyglądają w tym teście podobnie. Wszak A850 jest po prostu nieco uboższą wersją swojego potężniejszego brata, ale zbudowaną w oparciu o te same podzespoły. Widać jednak, że w dziedzinie optymalizacji matryc i procesorów pod kątem cyfrowych szumów, Sony nie jest żadną konkurencją dla Canona.

Pomimo to, warto zwrócić uwagę na osiągi aparatów do ISO 1 600. Nawet bardzo pobieżna analiza wykazuje, iż w niższych czułościach nie ma spektakularnej różnicy pomiędzy rywalami. A przecież mówimy tu o warunkach, w których powstaje z reguły około 90% zdjęć! Dlatego też, jeśli nie fotografujecie w nocy, albo nie dokumentujecie koncertów czy ślubów, może warto zastanowić się nad dużo łaskawszą dla portfela, propozycją Sony?

Canon EOS 7D vs Nikon D300s vs Sony Alpha A500

Mając za sobą już testy aparatów zbudowanych w oparciu o pełną klatkę, czas zabrać się za inne konstrukcje. W poniższym teście, także przygotowanym przez ekipę z PhotographyBay, zobaczymy nie tylko lustrzanki Sony i Canona, bowiem do walki dołączył również Nikon. Wszystkie trzy urządzenia są znane i silnie promowane. Zobaczmy zatem, jak wypadną względem siebie.

TESTOWANE MODELE

 
Canon EOS 7D

 

    
Nikon D300s

 

    
Sony Alpha A500

 

  

 
ODNOŚNIK DO TESTU
Szczegółowe dane, jak również zdjęcia testowe znajdziecie tutaj.

WNIOSKI
Już na pierwszy rzut oka, widać że dwukrotnie tańsza Alfa przegrywa w tym pojedynku z kretesem. Nie jest to jednak żadna niespodzianka. To co dziwi najbardziej, to świetne rezultaty Nikona, który zaskakująco dobrze radzi sobie z wysokimi czułościami. Przyczyny należy szukać w programowej redukcji szumów. Otóż okazało się, że po wyłączeniu tej funkcji (przypomnę tylko, że w wielu testach dostępnych w sieci, domyślnie pozostawia się ten parametr jako włączony), D300s zachowuje się znacznie lepiej i zdecydowanie może konkurować z aparatem Canona!

Co dość zabawne, nie jest to pierwszy taki przypadek w historii Nikona. Programowe przetwarzanie obrazu z korekcją szumów, nie jest najwyraźniej mocną stroną inżynierów tego przedsiębiorstwa. Powróćmy jednak jeszcze na chwilę do Alfy i skoncentrujmy się na czułościach mniejszych niż ISO 1 600. Jak widać, lustrzanka Sony radzi sobie zauważalnie gorzej niż konkurencja (choć wziąć należy jeszcze poprawkę na problemy z ustawieniem AF, o których pisze redaktor stojący za tym testem – stąd rozmycie obrazu), to wciąż jest atrakcyjnym wyborem dla amatorów, zwłaszcza przy dużo niższej niż w wypadku Canona i Nikona, cenie.

Canon PowerShot G11 vs Olympus E-P1 vs Panasonic Lumix DMC-GF1

Na koniec jeszcze, chciałbym zaprezentować Wam materiał przygotowany przez redaktora witryny CameraLabs. Test ten jest o tyle interesujący, iż porównuje możliwości trzech, dość różnych konstrukcji. Na celowniku znalazły się bowiem dwa aparaty w standardzie Mikro Cztery Trzecie (bardzo popularny E-P1 Olympusa i najnowszy GF1 Panasonica) oraz flagowy model Canona w segmencie profesjonalnych kompaktów. Wyniki są dość intrygujące.

TESTOWANE MODELE

 
Canon PowerShot G11

 

    
Olympus PEN E-P1

 

    
Panasonic Lumix DMC-GF1

 

  

 
ODNOŚNIK DO TESTU
Szczegółowe dane, jak również zdjęcia testowe znajdziecie tutaj.

WNIOSKI
Choć test na drabince czułości początkowo wygląda dobrze dla wszystkich testowanych modeli, to już przy ISO 800 widać wyraźnie, że aparat Canona nie może rywalizować z pozostałymi dwoma konstrukcjami. Przegrywa pomimo swojego bogatego zaplecza i wyraźnie profesjonalnego profilu. Warto jednak pamiętać, że po pierwsze, G11 jest jednak tylko kompaktem, a po drugie – jego cena jest znacznie niższa niż w przypadku modeli w standardzie Mikro Cztery Trzecie.

Wyrazy uznania należą się jednak Olympusowi. E-P1, pomimo że w zasadzie jest już weteranem na rynku, swobodnie konkuruje z najnowszym dzieckiem Panasonica. Dużo droższym dzieckiem, należy tu jeszcze dodać.

Źródło: Camera Labs, PhotographyBay

Szymon Marcjanek

Szymon jest redaktorem naczelnym grupy techManiaK. Poza podróżowaniem ma wiele pasji, z których sztuka robienia dobrych zdjęć jest w ścisłej czołówce.

Disqus Comments Loading...

Najnowsze artykuły

LAMAX X5.2. Czy ta tania kamera to konkurencja dla GoPro?

Rynek kamer sportowych ma się dobrze. LAMAX X5.2 to kamera, która wyglądem przypomina GoPro. Kosztuje…

2024-04-27

Drukarka do zdjęć za mniej niż 100 zł. Skorzystaj z tej promocji!

Za jedyne 99 zł możesz kupić drukarkę do zdjęć. Wszystko dzięki tej promocji, w której…

2024-04-26

Wiadomość dnia: Sigma i Tamron z obiektywami dla Canon EOS RF

Na ten moment czekaliśmy za długo, ale w końcu nadszedł. Tanie obiektywy EOS RF pojawiły…

2024-04-23

Najlepsze aparaty cyfrowe 2024 według TIPA

Ogłoszono właśnie tegorocznych zwycięzców TIPA World Awards. Oto najlepsze aparaty, które warto mieć. Każdy znajdzie…

2024-04-20

Uniwersalny i szeroki zoom: Sony FE 16–25 mm F2.8 G

Bardzo ciekawe szkło wzbogaciło ofertę Sony. Zoom FE 16–25 mm F2.8 G oferuje nieoczywiste parametry,…

2024-04-17

LUMIX S5 II i S5 IIX z funkcjami kamer filmowych. Musisz to zainstalować

LUMIX S5 II i S5 IIX to świetne aparaty, które mogą być jeszcze lepsze. Oba…

2024-04-16

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polityka Cookies