>

Jaki obiektyw do lustrzanki Canon 760D / 750D / 700D / 100D?

Wybieramy najciekawsze, a przy tym możliwie niedrogie obiektywy dla amatorskich lustrzanek Canona. Jeżeli posiadasz aparat Canon 750D, 700D, 100D lub 1200D, ten artykuł jest dla Ciebie. Podpowiemy, które obiektywy warto kupić (i dlaczego).

Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z fotografią, przejrzyj na początek nasz wpis o tym, na co zwracać uwagę kupując obiektyw. Mieliśmy również okazję wybierać najlepsze obiektywy w systemie Canona, jak również najciekawsze szkła do filmowania lustrzankami – w tych wpisach koncentrowaliśmy się jednak na rozwiązaniach profesjonalnych, które z uwagi na wysoką cenę leżą po zasięgiem większości amatorów.

Dzisiaj, dla odmiany doradzimy początkującym fotoManiaKom – podpowiemy, które obiektywy warto kupić szukając niedrogiego szkła „na początek”.

Czy trzeba wymienić „kitowy” obiektyw?

Obowiązująca na wielu forach fotograficznych doktryna zakłada, że „kitowy” obiektyw jest najgorszą rzeczą, jaka może się fotografowi zdarzyć. Zaraz po kupnie aparatu kompaktowego. Tymczasem rzeczywistość jest nieco bardziej skomplikowana.

„Kitowy” obiektyw wystarczy do tego, aby móc bez stresu zajmować się uwiecznianiem codzienności w mniej wymagających warunkach – jeśli więc fotografujesz głównie przy dobrym świetle, nie ciągnie Cię do makrofotografii, portretowania czy fotoreportażu, istnieje spora szansa, że zakup nowego obiektywu nie przyniesie Ci wymiernych korzyści. A na pewno nie sprawi, że nagle „magicznie” poprawi się jakość Twoich zdjęć. Od dawna powtarzamy – nie sprzęt, a fotograf jest najważniejszy. 😉

Kiedy porzucić „kita” na rzecz lepszego szkła? W sytuacji, gdy dołączony do aparatu obiektyw przestaje Ci wystarczać: staje się za ciemny, za krótki lub za wąski. To najlepszy znak, że czas wprowadzić pewne zmiany.

Standardowy zoom: zamiast „kita”

Zaczynamy od prezentacji najlepszych „zamienników” dla standardowego szkła Canona dołączanego do amatorskich lustrzanek. Tutaj – na szczęście dla Twojego portfela – wybór nie jest trudny. Na rynku dostępne są dwa znakomite obiektywy pracujące w zakresie 17-50 mm, ale (w przeciwieństwie do „kita”) oferujące dodatkowo jasność f/2,8 w całym zakresie. Chcąc wydać nie więcej, niż 1500 zł na nowe szkło, lepiej nie trafisz.

Do czego się przyda?

Jako standardowy obiektyw na każdą okazję. Uniwersalny zakres ogniskowych pozwala na elastyczne podejście do kadrowania, a duża jasność i wbudowana stabilizacja okażą się nieocenione przy fotografowaniu z ręki w gorszych warunkach oświetleniowych.

Sigma 17-50 mm f/2.8 AF EX DC OS HSM

Sigma 17-50 mm f/2.8 AF EX DC OS HSM

Sigma 17-50 mm f2.8 AF EX DC OS HSM

od: 1.888 zł »

Za około 1500 zł dostajesz kompletny pakiet: skuteczny system stabilizacji obrazu, ultradźwiękowy silnik HSM, dobry zakres ogniskowych ze stałą jasnością na poziomie f/2,8. Nie bez znaczenia jest również obecność systemu wewnętrznego ostrzenia, dzięki czemu przednia soczewka pozostaje nieruchoma (przyda się przy mocowaniu filtrów polaryzacyjnych, które z zasady są mniej problematyczne w takiej konfiguracji). Sigma 17-50 mm f/2.8 AF EX DC OS HSM to świetne szkło, które cierpi w zasadzie tylko na jedną, poważną wadę – bywa, że niektóre egzemplarze cierpią na FF/BF czyli przesunięcie punktu ostrości. To usterka o tyle irytująca, co i łatwa w usunięciu – niestety, wymaga wizyty w serwisie.

Tamron SP AF 17-50 mm f/2.8 XR Di II VC LD Aspherical [IF]

Tamron SP AF 17-50 mm f2.8 XR Di II VC LD Aspherical

Tamron SP AF 17-50 mm f2.8 XR Di II VC LD Aspherical

od: 1.799 zł »

Tańszy średnio o 300 zł od Sigmy, obiektyw Tamrona wbrew pozorom nie jest gorszy. Pod względem technicznym obie konstrukcje są zbliżone – tutaj również znajdziemy stabilizację obrazu, stałą jasność na poziomie f/2,8 i … podobne problemy z FF/BF. Szkło Tamrona używa mniejszych (a co za tym idzie, tańszych) filtrów, jakość wykonania i trwałość obudowy Sigmy wydaje się być za to większa. Uważaj – na rynku znajdziesz również bardzo podobnie oznaczone szkła Tamrona, ale pozbawione stabilizacji obrazu – takie modele nie mają oznaczenia „VC” w nazwie.

Spacer zoom, czyli All-in-one

Dla niektórych to nie jasność, a zakres ogniskowych jest najważniejszy. Z myślą o takich fotoManiaKach powstały obiektywy łączące zalety szerokiego kąta oraz teleobiektywu. Musisz jednak pamiętać o jednym – z technicznego punktu widzenia takie szkła nie będą prezentowały jakości dużo wyższej, niż standardowy „kit”.

Do czego się przyda?

Jeśli szukasz jednego obiektywu, który zastąpi wszystkie inne szkła w Twojej kolekcji. Idealny sprzęt do podróży.

Canon EF-S 18-135 mm f/3.5-5.6 IS STM

Canon EF-S 18-135 mm f3.5-5.6 IS STM

Na rynku nie brakuje fajnych szkieł 18-200 mm a nawet 18-270 mm. Mimo to radzimy zostać przy obiektywie Canon EF-S 18-135 mm f/3.5-5.6 IS STM, który czasami oferowany jest w droższych zestawach z amatorskimi lustrzankami Canona. Dlaczego właśnie ten model, a nie coś z oferty Sigmy lub Tamrona? Ponieważ zaletą wersji 18-135 mm jest lepsza (naszym zdaniem) jakość obrazu i niezły silnik ustawiający AF.

Jeśli jednak ilość mm ma dla Ciebie kluczowe znaczenie, sięgnij np po Tamrona AF 18-270mm f/3.5-6.3 DI II VC PZD.

Krótki i jasny teleobiektyw

To, co na pełnej klatce jest jeszcze standardem, w amatorskich lustrzankach formatu APS-C staje się krótkim tele. Tutaj na szczególną uwagę zasługują dwie jasne pozycje – tańszy, ale gorzej zrobiony model Tamrona oraz szkło Sigmy: świetnie spasowane, ale niemal dwa razy droższe.

Do czego się przyda?

Kupując prezentowane obiektywy z myślą o matrycy formatu APS-C wchodzisz w posiadanie uniwersalnego narzędzia nie tylko do portretowania, ale również do fotografii ulicznej. Możesz również zrobić z nich użytek w przyszłości – jak dojdziesz do wniosku, że potrzebujesz jednak aparatu z pełną klatką. Wtedy staną się standardowym zoomem.

Sigma 24-70 mm f/2.8 IF EX DG HSM

Sigma 24-70 mm f2.8 IF EX DG HSM

Sigma 24-70 mm f2.8 IF EX DG HSM

od: 2.899 zł »

Jeden z najdroższych obiektywów w naszym zestawieniu, stąd też jego zakup może budzić pewne obawy – zwłaszcza w wypadku amatorów z mniej zasobnym portfelem. Dlaczego warto wybrać właśnie ten model? Ponieważ przy lustrzance formatu APS-C oferuje de facto zakres około 38-112 mm (a więc przydatny na obu końcach), a przy okazji gwarantuje stałą jasność f/2,8, świetną ostrość i zalety ultradźwiekowego silnika HSM. Dodajmy też, że to solidny kawał szkła – niełatwo będzie je zepsuć. Nie bez przyczyny Sigma 24-70 mm f/2.8 IF EX DG HSM została wybrana obiektywem roku 2009-2010.

Tamron SP AF 28-75 mm f/2.8 XR Di LD Asp. [If] Makro

Tamron SP AF 28-75 mm f2.8 XR Di LD Asp. Makro

Tamron SP AF 28-75 mm f2.8 XR Di LD Asp. Makro

od: 2.328 zł »

Tańszy blisko o połowę od propozycji Sigmy, Tamron SP AF 28-75 mm f/2.8 XR Di LD Asp. oferuje nieco inny zakres ogniskowych (w przeliczeniu jest to około 45-120 mm) i słabszą jakość wykonania. Jednocześnie, najważniejsze atrybuty (jakość obrazu i stała jasność na poziomie f/2,8) pozostają bez zmian, stąd więc z czystym sumieniem możemy Ci ten model polecić jeśli szukasz jasnego teleobiektywu do portretu czy fotografii ulicznej.

Szeroki kąt, makro i zdjęcia „pro”

Na koniec kilka obiektywów, które zdecydowanie warto kupić, ale niekoniecznie w pierwszej kolejności. To wyspecjalizowane szkła – są świetne, ale tylko wtedy, gdy wiesz, jak się nimi posługiwać.

Pierwsze z nich to kosztująca blisko 3000 zł propozycja Sigmy z serii Art (model Sigma 18-35 mm f/1.8 DC HSM Art), oferująca w miarę szeroki kąt i znakomite parametry techniczne (rewelacyjna ostrość, piękny bokeh). To jedno z tych szkieł, które prędzej lub później powinny trafić do Twojej torby, jeśli faktycznie interesujesz się fotografią.

Drugi z obiektywów także pochodzi ze „stajni” Sigmy. Kosztujący nieco ponad 3000 zł model Sigma 50 mm f/1.4 DG HSM Art to jedno z najlepszych, portretowych szkieł pod lustrzanki formatu APS-C (warto także wspomnieć o starszym, trochę gorszym, ale za to dwukrotnie tańszym modelu Sigma 50 mm f/1.4 EX DG HSM – bez sygnatury ART). Sprzęt zdecydowanie warty polecenia, choć przygodę z portretowaniem zacząć możesz od tańszego, niezbyt ładnego ale nadal bardzo funkcjonalnego obiektywu Canon EF 50 mm f/1.8 STM – kosztuje tylko 500 zł.

Sigma 50 mm f/1.4 DG HSM Art

Jeśli marzy Ci się makrofotografia, ale jednocześnie szukasz szkła, które sprawdzi się również w portretach, zerknij albo na Canona EF-S 60 mm/2.8 Macro (kosztuje teraz około 1700 zł), albo na ciut tańszego i jaśniejszego Tamrona 60 mm f/2 Di II LD IF Macro (około 1500 zł na Ceneo). Jest również kosztująca około 1900 zł Sigma 105 mm f2.8 APO EX DG OS HSM Macro – fajne szkło, jeśli wiesz, jak go używać.

I na koniec – coś dla miłośników szerokiego kąta. Tutaj użytkownicy amatorskich lustrzanek specjalnie dużego wyboru nie mają (z uwagi na specyfikę matrycy APS-C) – my polecimy (dla odmiany po Tamronach i Sigmach) dwa obiektywy Canona: kosztujący około 1000 zł model EF-S 10-18 mm f/4.5-5.6 IS STM (nie jest to może szkło z najwyższej półki, ale do amatorskiego fotografowania będzie jak znalazł i nie kosztuje fortuny) oraz, jeżeli szukasz „rybiego oka” i masz ponad 4000 zł do wydania, EF 8-15 mm f/4L USM Fisheye.

Czekamy również na Twoje propozycje – czy jest obiektyw, który dopisałbyś do naszej listy?

Szymon Marcjanek

Szymon jest redaktorem naczelnym grupy techManiaK. Poza podróżowaniem ma wiele pasji, z których sztuka robienia dobrych zdjęć jest w ścisłej czołówce.

Disqus Comments Loading...

Najnowsze artykuły

LAMAX X5.2. Czy ta tania kamera to konkurencja dla GoPro?

Rynek kamer sportowych ma się dobrze. LAMAX X5.2 to kamera, która wyglądem przypomina GoPro. Kosztuje…

2024-04-27

Drukarka do zdjęć za mniej niż 100 zł. Skorzystaj z tej promocji!

Za jedyne 99 zł możesz kupić drukarkę do zdjęć. Wszystko dzięki tej promocji, w której…

2024-04-26

Wiadomość dnia: Sigma i Tamron z obiektywami dla Canon EOS RF

Na ten moment czekaliśmy za długo, ale w końcu nadszedł. Tanie obiektywy EOS RF pojawiły…

2024-04-23

Najlepsze aparaty cyfrowe 2024 według TIPA

Ogłoszono właśnie tegorocznych zwycięzców TIPA World Awards. Oto najlepsze aparaty, które warto mieć. Każdy znajdzie…

2024-04-20

Uniwersalny i szeroki zoom: Sony FE 16–25 mm F2.8 G

Bardzo ciekawe szkło wzbogaciło ofertę Sony. Zoom FE 16–25 mm F2.8 G oferuje nieoczywiste parametry,…

2024-04-17

LUMIX S5 II i S5 IIX z funkcjami kamer filmowych. Musisz to zainstalować

LUMIX S5 II i S5 IIX to świetne aparaty, które mogą być jeszcze lepsze. Oba…

2024-04-16

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polityka Cookies